دکتر علیرضا جباری » روان درمانی ایرانیان خارج از کشور
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

روان درمانی ایرانیان خارج از کشور

مهاجرت یکی از پدیده های نسبتا شایع در بین ایرانیان است و ساله شاهد مهاجرت بسیاری از خانواده ها و جوانان هستیم. اکثر افراد با هدف داشتن یک زندگی بهتر اقدام به مهاجرت از ایران می کنند، اما بهتر است بدانید که مهاجرت با چالش هایی همراه است. علاوه بر مسائل معیشتی و مالی، اغلب مهاجران احساسات و مشکلات روحی را تجربه خواهند کرد. چنانچه این مشکلات روحی تداوم داشته باشد، می تواند سبب بروز اختلالات روانی جدی شود. ما در این مقاله قصد داریم به اهمیت روان درمانی ایرانیان خارج از کشور بپردازیم، لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مشکلات روانی ایرانیان خارج از کشور

پیش از بررسی ضرورت روان درمانی ایرانیان خارج از کشور بهتر است بدانید که مهاجرت که مشکلاتی را به وجود می آورد. شاید از لحاظ ظاهری مهاجرت تنها تغییر مکان برای زندگی باشد، اما با وجود این نقل مکان احساسات انسان نیز دستخوش تغییرات گسترده ای می شود. برخی از گروه های مهاجر آسیب پذیر ممکن است در معرض خطر خاص پریشانی روانی و اختلالات روانی باشند.

اگرچه اکثر مهاجران از مشکلات سلامت روان رنج نمی برند، برخی ممکن است در نتیجه تجربیات خود قبل، در حین یا پس از مهاجرت در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. مسائلی مانند دلتنگی، اضطراب یا اختلالات خواب ممکن است برای هر کسی که از خانواده و دوستان جدا شده است یا به دلیل تفاوت های فرهنگی و موانع زبانی در یک جامعه جدید، ایجاد شود. از دیگر عوامل استرس زا می توان به نگرانی در مورد وضعیت مهاجرت، مشکلات مالی، دسترسی به خدمات و تبعیض اشاره کرد.

به طورکلی از مهمترین مشکلات روحی و روانی مهاجرت می توان به افسردگی، استرس و اضطراب بعد از مهاجرت، اختلال پس از سانحه و اختلالات روانی ناشی از مهاجرت اشاره کرد. توجه داشته باشید که عدم توجه به علائم اختلال اضطراب یا هر نوع اختلال روانی می تواند زمینه ساز مشکلات جدی در افراد شود. به همین علت رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور برای پیشگیری یا درمان مکشلات روانی الزامی است.

↲ افسردگی و اضطراب بعد مهاجرت

به طورکلی، در یک بحران انسانی، شیوع افسردگی و اضطراب بیش از دو برابر می شود. یکی از مهمترین پیامدهای مهاجرت، افسردگی و اضطراب است. مسیر دشوار مهاجرت، نداشتن آینده ای مشخص، فرهنگ متفاوت، عدم تسلط بر زبان، ناسازگاری و عدم پذیرش مهاجران از اصلی ترین دلایل بروز افسردگی و اختلال اضطراب خواهد بود

در بین افرادی که در ۱۰ سال گذشته جنگ یا درگیری را تجربه کرده اند، از هر ۵ نفر ۱ نفر افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی خواهد داشت. از هر ۱۱ نفر ۱ نفر دچار اختلال سلامت روانی متوسط یا شدید است. در محیط های متاثر از تعارض، افسردگی در زنان شایع تر از مردان است و کودکان نیز آسیب های به شدت جدی مانند اختلال اضطراب پس از سانحه را تجربه خواهند کرد.

↲ استرس و ناراحتی روانی بعد مهاجرت

میزان اختلالات مربوط به استرس شدید در افرادی که به اجبار مهاجرت کرده اند، بیشتر است. در مواردی که تجربه گذشته از رویدادهای آسیب زا تنها منبع پریشانی روانی نیست، بیشتر رنج های عاطفی مستقیماً با استرس ها و نگرانی های فعلی و عدم اطمینان نسبت به آینده مرتبط است. در حالی که مهاجر بودن به تنهایی افراد را به میزان قابل توجهی در برابر اختلالات روانی آسیب پذیر نمی کند، مهاجران می توانند در معرض عوامل استرسی مختلفی قرار بگیرند که بر سلامت روانی آنها تأثیر می گذارد.

آنها ممکن است احساس غمگینی، پریشانی و اضطراب، یا بی حسی و جدایی کنند. برخی ممکن است واکنش هایی داشته باشند که توانایی آنها را برای مراقبت از خود و خانواده شان مختل کند یا آنها را در برابر خطر آسیب پذیرتر کند. لذا داشتن مشاوره و رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور می تواند باعث غلبه بر اختلالات روانی بیشتر شود.

↲ اختلال استرس PTSD بعد مهاجرت

برخی از مهاجران ممکن است تحت تأثیر اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) قرار گیرند، که به دنبال یک رویداد یا موقعیت استرس زا با ماهیت استثنایی تهدید کننده یا فاجعه آمیز ایجاد می شود. میزان PTSD در بازماندگان قاچاق انسان و پناهندگان بیشتر از مهاجرانی است که به اجبار آواره نشده اند. در یک مطالعه بر روی بازماندگان قاچاق انسان ، ۷۸ درصد از زنان و ۴۰ درصد از مردان از نظر اضطراب، افسردگی یا PTSD مثبت بودند .

مبتلایان به PTSD ممکن است ماه ها یا سال ها پس از شروع علائم، علی رغم ناراحتی قابل توجهی که تجربه کرده اند، برای درمان مراجعه نکنند. PTSD ممکن است با طیف وسیعی از علائم از جمله تجربه مجدد، اجتناب، برانگیختگی بیش از حد، افسردگی، بی حسی عاطفی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل و خشم و همچنین علائم فیزیکی غیر قابل توضیح ظاهر شود. علائم PTSD شدید هستند و فراتر از به خاطر سپردن رویداد یا رویاها، بلکه ترکیبی از غیرفعال کردن یادآوری، رویاها و خاطرات هستند.

علائم اختلالات روانی در مهاجران

پریشانی روانی و اجتماعی در میان پناهندگان و مهاجران در طیف گسترده ای از مشکلات ظاهر می شود که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • مشکلات عاطفی (غم، اندوه، ترس، ناامیدی، اضطراب، خشم و ناامیدی)
  • مشکلات شناختی (از دست دادن کنترل، درماندگی، نگرانی، نشخوار فکری، کسالت و ناامیدی)
  • مشکلات فیزیکی (خستگی، مشکلات، خوابیدن، از دست دادن اشتها، از نظر پزشکی غیرقابل توضیح، شکایات فیزیکی)
  • مشکلات رفتاری و اجتماعی (کناره گیری، پرخاشگری، مشکلات بین فردی، خیس شدن در رختخواب، مصرف مواد، اختلال خواب در کودکان)
  • در موارد خشونت جنسی، پریشانی روانی ممکن است باعث ناسازگاری طولانی مدت شود.

تکنیک‌های کاهش اضطراب برای مهاجران ایرانی

مهاجرت می‌تواند یک تجربه استرس‌زا و اضطراب‌آور باشد، به ویژه برای افرادی که از کشور خود به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند. در اینجا چند تکنیک کاهش اضطراب برای مهاجران ایرانی که ممکن است به آن‌ها کمک کند را بررسی می‌کنیم:

۱- تمرین تنفس عمیق

تمرین تنفس عمیق و آگاهی از نفس می‌تواند به کنترل اضطراب کمک کند. تکنیک‌های تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش بیشتری را تجربه کنید.

۲- مدیتیشن و آرامش بخشی

مدیتیشن و تمرینات آرامش بخشی می‌توانند به کنترل اضطراب کمک کنند و به شما کمک کنند تا با تنش‌ها و استرس‌های مرتبط با مهاجرت برخورد کنید.

۳- ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به عنوان یک راهبرد کلی برای مدیریت استرس و اضطراب مفید باشد.

۴- ارتباط با افراد مشابه

برقراری ارتباط با افرادی که تجربیات مشابهی داشته‌اند می‌تواند به شما کمک کند که احساس پذیرش و انطباق بیشتری داشته باشید.

۵- حمایت های روانی و جسمی

از منابع حمایتی مانند گروه‌های محلی، انجمن‌های فرهنگی، مراکز مشاوره یا پزشکی می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

۶- تمرین خودآگاهی و مثبت‌اندیشی

آگاهی از احساسات و فکرهای خود و تلاش برای تغییر نگرش به سوی اندیشه‌های مثبت می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

۷- مشاوره روان‌شناسی

در صورتی که احساس می‌کنید اضطراب شما به حدی نگران‌کننده است که نیاز به کمک حرفه‌ای دارید، بهتر است به مشاوره روان‌شناسی مراجعه کنید.

اهمیت روان درمانی ایرانیان خارج از کشور

مشکلات سلامت روان ممکن است در افراد با فرهنگ های مختلف به روش های متفاوتی مثلا علائم فیزیکی و نه احساسی، رفتاری یا شناختی ظاهر شود. ایرانیان نیز به واسطه فرهنگ خانواده محور بیشتر دچار مشکلات روحی، به خصوص افسردگی بعد از مهاجرت می شوند.

از طرفی در چند سال اخیر همه گیری ویروس کرونا (COVID-19) بر شرایط زندگی و کار مهاجران تأثیر منفی گذاشته است. در نتیجه خطر نگرانی های مربوط به سلامت روان را در طول همه گیری افزایش می دهد، لذا رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور اهمیت پیدا می کند.

مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور

برای دسترسی به مشاوره روانشناسی آنلاین خارج از کشور، می‌توانید از اینترنت و پلتفرم‌های مشاوره آنلاین استفاده کنید. مشاوره آنلاین امروزه به عنوان یک روش معتبر و موثر برای دسترسی به خدمات روانشناسی در سراسر جهان شناخته شده است. این سرویس‌ها ممکن است از طریق چت، تماس تلفنی، ویدیو کال، یا حتی ایمیل ارائه شوند. دکتر علیرضا جباری روانپزشک و روان درمانگر متخصص درمان مشکلات روحی و روانی بعد از مهاجرت امکان مشاوره آنلاین برای مراجعین خود را در خارج از کشور نیز فراهم کرده و بهترین مسیر درمان برای شما را فراهم کرده است.

☎️ برای مشاوره و ویزیت آنلاین با دکتر علیرضا جباری اقدام کنید ☎️

فواید رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور

اگرچه ممکن است کشوری که به عنوان مقصد انتخاب کرده اید، روان درمانگران و روانپزشکان متبحر و با تجربه ای داشته باشند، روان درمانی ایرانیان خارج از کشور توسط فرد همزبان می تواند اثرات بیشتری داشته باشد. مهمترین فواید مشاوره و رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور عبارتند از:

  • داشتن زبان مشترک
  • داشتن فرهنگ مشترک
  • هزینه مناسب

بدون شک داشتن ارتباط سالم و برقراری ارتباط به همراه اعتماد، از اصلی ترین عوامل یک جلسه روان درمانی مطلوب و موثر است. اولین راه برقراری ارتباط سالم داشتن زبان مشترک و فهم کلامی است. از طرفی داشتن یک فرهنگ یکسان می تواند برای مراجعه کننده اعتماد بیشتری ایجاد کند.

علاوه بر این، مسائل مالی یکی از دغدغه های مهاجران ایرانی است و از طرفی هزینه مشاوره و روان درمانی در سایر کشورها بسیار بالا استو در نتیجه رواندرمانی ایرانیان خارج از کشور بدون شک به صرفه و موثر است.

نحوه مشاوره و روان درمانی ایرانیان خارج از کشور

امروزه به واسطه مهاجرت بسیاری از ایرانیان به خارج از کشور ضرورت داشتن مشاوره ایرانیان خارج از کشور افزایش یافته است. مهمترین مسئله در خصوص مشاوره و جلسات روان درمانی، انتخاب یک متخصص روان درمانگر یا روانپزشک متبحر است که بتواند شرایط فرد مهاجر را ارزیابی کرده و راهکار مناسبی برای غلبه بر آن ارائه کند.

در حال حاضر به واسطه گوشی های هوشمند و ارتباط سریع، تصویری و بدون هزینه امکان مشاوره آنلاین روانپزشکی به راحتی امکان پذیر است. اگر شما به عنوان یک مهاجر نیاز به جلسات مشاوره و روان درمانی دارید، می توانید به صورت آنلاین با دکتر علیرضا جباری، بهترین روانپزشک تهران و بهترین روان درمانگر تهران در ارتباط باشید.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال شخصیت اسکیزوئید 

اختلال شخصیت اسکیزوئید 

اختلال شخصیت اسکیزوئید (SPD) یک بیماری مزمن و فراگیر است که با انزوای اجتماعی و احساس بی تفاوتی نسبت به افراد دیگر مشخص می شود. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، اغلب به عنوان افراد دور یا گوشه...

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل و درمان آن

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل و درمان آن

این روزها نام ماده مخدر گل زیاد به گوشمان می رسد. ماریجوانا که با نام گل در میان افراد شناخته می شود، یکی از مشتقات شاهدانه محسوب می شود. مصرف گل، این مادّه مخدر تاثیر مستقیمی بر سیستم اعصاب مرکزی...

درمان وسواس فکری بدون دارو

درمان وسواس فکری بدون دارو

درمان وسواس فکری بدون دارو امکان‌ پذیر است و می‌توان با استفاده از روش‌ های روان ‌درمانی مانند رفتار درمانی شناختی (CBT)، مدیتیشن، تمرینات آرامش‌بخش و ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی، به طور موثری...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =