دکتر علیرضا جباری » پانیک و درمان قطعی آن

پانیک و درمان قطعی آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که ترس و اضطراب شدید را تجربه کرده باشید؟ آیا پیش آمده که بی دلیل دچار اضطراب شوید؟ شاید تا بحال واژه پانیک به گوشتان خورده باشد و در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید. در این مطلب تصمیم داریم تا به بررسی بیشتر موضوع پانیک یا هراس عصبی بپردازیم و علاوه بر آن راه های درمان پانیک و بهترین رواندرمانگر تهران برای درمان پانیک را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک (Panic Attack) نوعی اختلال است که ویژگی اصلی آن اضطراب شدید همراه با موج شدید ترس تا حد مرگ است. فرد مبتلا به مشکل پانیک به حدی کنترل خود را از دست می دهد که ممکن است مرتکب عملی شود که منجر به مرگ او شود؛ اعمالی مثل پایین انداختن خود از پنجره، ایجاد تصادف، روی زمین غلت زدن و … شروع این مشکل، که نزدیک به اختلال دیوانگی است، به صورت ناگهانی است و پیشرفت آن به سرعت اتفاق می افتد. فرد مبتلا ممکن است حتی در حالت آرامش و خواب دچار حمله پانیک شود. این حمله عصبی حداقل 10 دقیقه و حداقکر 2 ساعت طول می کشد و بعد از این موج حملات، فرد آرامش پیدا می کند و یا با خستگی شدید مواجه می شود.

علائم پانیک

اگرچه علائم حمله پانیک در هر فردی متفاوت است، اما می توان به طور کلی این علائم را روحی، فیزیکی و عصبی ارزیابی کرد. مهم ترین علائم پانیک عبارتند از:

• ترس ناگهانی و وحشت شدید؛
  • اضطراب شدید برای بروز وحشت آینده؛
  • ترس و اضطراب غیرقابل کنترل؛
  • گرگرفتگی؛
  • عرق شدید؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • لرزش؛
  • مشکل تنفسی و احساس خفگی؛
  • احساس سرگیجه و تهوع؛
  • احساس ناراحتی و بی قراری؛
  • احساس درد در قفسه؛
  • درد در ناحیه شکم؛
  • اسهال.
  • همانطور که گفتیم، این مشکلات ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. افرادی که با مشکل حملات مکرر پانیک مواجهند، استرس، آرامش زندگی آن ها را بر هم می زند و تمام زندگی فردی آن ها تاثیر می گذارد. گاهی بیماران، بعضی این علائم را با سکته اشتباه می گیرند در حالی که دچار حملات پانیک شده اند و باید در اسرع وقت به بهترین روانشناس مراجعه کنند.

در زمان حملات پانیک چه اقدامی باید انجام شود؟

در زمان بروز این حملات باید اقدامات زیر را انجام دهید:

اقدامات پانیک
  1. ابتدا چشم ها را بسته و نفس عمیقی بکشید؛
  2. روی صندلی یا روی مبلی بنشینید و دوباره نفس عمیقی بکشید؛
  3. دست را روی شکم بگذارید و نفس کشیدن عمیق با بینی را فراموش نکنید؛

هنگام نفس کشیدن با 2 شماره نفس را حبس کنید و سپس با شمارش سه و چهار نفس را از دهان خارج کنید. این کار به آرامش لحظه ای شما کمک می کند. فراموش نکنید که برای درمان قطعی پانیک باید در اولین فرصت به بهترین رواندرمانگر مراجعه کنید تا مشکل به صورت ریشه ای درمان شود.

علت حملات پانیک چیست؟

از مهم ترین علل پانیک می توان به علل روحی و فیزیکی مختلف اشاره کرد. مهم ترین علل حملات پانیک عبارتند از:

• استرس شدید؛
  • پرکاری یا کم کاری تیروئید؛
  • انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین و مداوم؛
  • پایین بودن میزان قند خون؛
  • مصرف بیش از حد مواد کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه های گازدار؛
  • سندروم کوشینگ
  • عادت های غذایی نادرست
  • مصرف الکل
  • مصرف برخی داروها
  • مصرف روانگردان ها و محرک ها

به طور کلی، زنان و کودکان بیش از مردان در معرض این مشکل قرار دارند زیرا از نظر جثه ضعیف تر از مردان هستند.

چگونه با بیماران مبتلا به پانیک برخورد کنیم؟

اگر در میان اطرافیان شما فردی مبتلا به بیماری پانیک بود و با حمله مواجه شد، باید ابتدا خودتان خونسردی و آرامشتان را حفظ کنید تا بتوانید به او کمک کنید. بیمار را تشویق کنید تا روی صندلی بنشیند و نفس عیقی بکشد. برای این که بتواند این اتفاق را فراموش کند و آن را کنترل کند، در مورد علایق او صحبت کنید و بحث را از بیماری او خارج کنید. حتماً در اسرع وقت او را برای درمان به یک روانپزشک خوب ببرید تا مشکل درمان شود و مجددا اتفاق نیفتد.

درمان قطعی پانیک چیست؟

حملات پانیک تنها به کمک یک رواندرمانگر خوب قابل درمان است. روانشناس به کمک مشاوره و رواندرمانی، علت مشکل را می یابد و به مدیریت بهتر آن کمک می کند. روانشناس با تکنیک های پزشکی آرامش یافتن را به بیمار یاد می دهد و به او می آموزد که تنفس خود را چگونه کنترل کند. همچنین به او یاد می دهد که افکار و احساساتی که باعث بروز حمله می شوند را کنترل کند.

رواندرمانگر در صورتی که تشخیص دهد، دارودرمانی را نیز آغاز می کند و به کمک داروهای ضدافسردگی و ضد اضطراب این حملات را کنترل می کند.

رواندرمانگر بیمار را به عدم مصرف سیگار و الکل، انجام تمرینات آرامش بخش، ارتباط بیشتر با دوستان، تمرین برای تنفس صحیح، مدیریت و جلوگیری از بروز افکار منفی، تغذیه مناسب و استراحت کافی توصیه می کند.

بهترین دکتر درمان قطعی پانیک در تهران

درمان مشکلات روانی مانند حملات پانیک نیازمند آن است که توسط یک متخصص خوب و حرفه ای درمان شود تا فرد بیمار در اسرع وقت پاسخ مناسب را از درمان دریافت کند. یک متخصص خوب در درمان پانیک مشکل بیمار را درک می کند و با علم و دانش خود بهترین روش را برای درمان ارائه می دهد.

اگر به دنبال یک رواندرمانگر خوب هستید، باید تحقیق و بررسی کافی را انجام دهید و با توجه ویژگی های زیر یک روانشناس خوب برای درمان پانیک در تهران را بیابید:

• روانشناس خوب برای درمان پانیک باید علم و تخصص لازم در زمینه روانشناسی داشته باشد؛
  • یک رواندرمانگر خوب برای درمان پانیک ابتدا مشکل را ریشه یابی می کند و طبق آن بهترین درمان را ارائه می کند؛
  • به حرف ها و صحبت های بیمار به دقت گوش می کند و علائم او را ارزیابی می کند؛
  • تکنیک های درمانی را به بهترین نحو اجرا می کند و با حوصله و صبوری بیمار را در کنترل و درمان مشکل راهنمایی می کند؛
  • اخلاق حرفه ای را مدنظر قرار می دهد؛
  • محیط آرام و مناسبی را برای فرد فراهم می کند.

به یاد داشته باشید که انتخاب روانشناس خوب اولین و مهم ترین مرحله در درمان قطعی پانیک است.

نتیجه گیری

در این مطلب با حملات پانیک و علائم و نشانه های آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که درمان قطعی حملات پانیک باید حتماً به دست یک رواندرمانگر خوب انجام شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن این مشکل رفع شود. امیدواریم که این مطلب شما را برای مواجهه و درمان این بیماری کمک کرده باشد.

2 × دو =