دکتر علیرضا جباری » درمان فوری و قطعی اختلال ضد اجتماعی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان فوری و قطعی اختلال ضد اجتماعی

درمان اختلال ضد اجتماعی می‌تواند پروسه‌های مختلفی را شامل شود. این موضوع بر اساس شرایط بیمار و میزان بیماری او، توسط روانپزشک متخصص مشخص می‌شود. اما بهتر است که به صورت مختصر با درمان اختلال ضد اجتماعی آشنا شوید تا در صورت نیاز، بتوانید از این موارد بهره لازم را ببرید. افراد مبتلا به این بیماری ذهنی دارای رفتارهای مشخصی همچون؛ دروغ پردازی، نافرمانی از قانون، رفتارهای خشن و… هستند که برای درمان هر کدام از این موارد، باید روش و فرآیند خاصی را در پیش گرفت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با درمان این بیماری و عواقب عدم درمان آن بیشتر آشنا شویم.

روش های درمان فوری اختلال ضد اجتماعی 

اختلال ضد اجتماعی را می‌توان نوعی بیماری روانی دانست؛ بنابراین، برای رفع این مشکل و درمان آن، نباید به دنبال روش سریع و فوری باشیم. بلکه بهتر است با درمان مناسب و کاربردی، این بیماری روانی را از ذهن فرد ریشه‌کن کرد. برای درمان اختلال ضد اجتماعی دو روش کلی وجود دارد که عبارت‌اند از:

↲ روان درمانی

روان‌درمانی را می‌توان بهترین و مؤثرترین روش درمان این بیماری دانست. درمان شناختی رفتاری می‌تواند در کمک به افراد برای دستیابی به بینش نسبت به رفتارهای خود و تغییر الگوهای تفکر مفید باشد، اما به صبر و حوصله زیادی نیست دارد چرا که نتایج مؤثر درمان اختلال ضد اجتماعی با روان درمانی عموما تنها پس از درمان طولانی‌ مدت جواب می‌دهد.

↲ درمان دارویی

برای درمان برخی از علائمی که ممکن است فرد مبتلا به این بیماری تجربه کند می توان از داروها استفاده کرد و برخی از داروهایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • تثبیت کننده های خلق و خو

اهداف درمانی اختلال ضد اجتماعی 

هدف از درمان اختلال ضد اجتماعی این است که فرد بیمار نسبت به الگوهای رفتاری نامناسب خود آگاهی پیدا کند و با این دیدگاه، نسبت به تغییر رفتار خود و جایگزینی آن با الگوی رفتاری مناسب و طرز فکر صحیح، اقدام کند. در جریان درمان این بیماری روانی، خانواده و دوستان فرد از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و می‌توانند در روند بهبودی بیمار بسیار موثر باشند. پزشک متخصص می‌تواند به کمک روان‌درمانی و استفاده از داروهای مخصوص، به فرد بیمار کمک کند تا الگوهای اشتباه فکری خود را شناسایی کرده و در جهت تغییر آن‌ها اقدام کند. بدین ترتیب، کیفیت زندگی فرد مبتلا به بیماری بهبود یافته و وی می‌تواند از نظر اجتماعی نیز به فردی موفق تبدیل شود.

اختلال ضد اجتماعی قابل درمان است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که بیماری اختلال ضد اجتماعی یک بیماری قابل درمان است؛ اما برای درمان این بیماری، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. جهت درمان این بیماری بهتر است از یک پزشک متخصص و حاذق کمک بگیرید تا این بیماری روانی را به صورت ریشه‌ای درمان کند. پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد و میزان شدت بیماری او، از روش‌ها و داروهای مختلفی برای درمان و تغییر الگوهای رفتاری بیمار استفاده می‌کند. آموزش مهارت‌های اجتماعی را می‌توان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی این بیماری دانست. در این روش، فرد روش‌های برقراری ارتباط اجتماعی را می‌آموزد و از آن‌ها برای تغییر رفتار خود بهره می‌برد.

📞 برای مشاوره و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۰۱۲۳۳۶ تماس بگیرید 📞

با شخصیت ضد اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟

در برخورد با فرد مبتلا به اختلال ضد اجتماعی، بهتر است رفتاری دوستانه با او داشته باشیم و به عنوان فردی حمایت‌گر در کنار او حضور پیدا کنیم. بدین ترتیب، می‌توانید مهارت‌های اجتماعی را به فرد مبتلا آموخته و او را در مسیر جست‌وجوی شغل متناسب با شرایط روحی‌اش راهنمایی کنید. توجه داشته باشید که فرآیند درمان اختلال ضد اجتماعی، یک روند زمان‌بر و طولانی بوده و نیازمند صبر و همکاری از سوی فرد بیمار است. بنابراین، بهتر است به عنوان دوست یا عضوی از خانواده فرد بیمار، رفتاری صمیمی با او داشته باشید و بیمار را برای طی کردن مسیر درمانی خود، تشویق و حمایت کنید.

با فرد دارای اختلال ضد اجتماعی می‌توان رابطه برقرار کرد؟

در جواب این سوال باید گفت که برقراری رابطه با فرد مبتلا به این بیماری روانی و زندگی کردن با او، کمی دشوار است. اما شما می‌توانید با توجه به چند تکنیک ساده، این مشکل را به خوبی مدیریت کرده و در روند بهبودی فرد بیمار تاثیر گذار باشید. اگر با فرد مبتلا به اختلال ضد اجتماعی در ارتباط هستید، بهتر است همراه او به یک روانشناس خبره و حاذق مراجعه کنید و روش‌های برخورد با فرد بیمار را به خوبی آموزش ببینید. در این صورت می‌توانید رابطه بهتری و مفیدتری را با فرد بیمار برقرار کنید.

عواقب عدم کنترل و درمان شخصیت ضد اجتماعی

عدم درمان اصولی و به موقع اختلال ضد اجتماعی می‌تواند منجر به بروز عواقب ناگواری شود که موجب اذیت و آسیب خود بیمار و یا اطرافیان او شود. برخی از رایج‌ترین عوارض و عواقب عدم درمان و کنترل این بیماری روانی عبارت‌اند از:

  1. ایجاد میل خودکشی یا انجام قتل
  2. بی‌توجهی به اطرافیان
  3. کودک‌آزاری و همسرآزاری
  4. بروز سایر اختلالات روانی همچون، افسردگی
  5. مرگ زودرس
  6. بی‌خانمانی و وضعیت اقتصادی نامناسب
  7. و…

بهترین روش درمان اختلال ضد اجتماعی

درمان اختلال ضد اجتماعی، نیازمند برخورداری از دانش و تخصص کافی در این زمینه است. روش‌های متعددی برای درمان این بیماری روانی وجود دارد که ذکر کردیم؛ اما در درمان این بیماری بهتر است روش‌هایی را مدنظر قرار دهید که نتیجه‌بخشی بیشتری را در پی داشته باشند. مراجعه به پزشکی حاذق و توانا در زمینه درمان اختلال ضد اجتماعی و بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی او، می‌تواند بهترین گزینه برای درمان این بیماری باشد. پزشک متخصص با در نظر گرفتن شدت بیماری و شرایط فرد و اطرافیان او، روش درمانی مناسبی را در پیش می‌گیرد. همچنین، در صورت لزوم از داروهای مناسبی استفاده می‌کند تا روند درمان را ساده‌تر کرده و سرعت بیشتری به آن ببخشد. اگر شما نیز به دنبال پزشکی متخصص در زمینه درمان اختلال ضد اجتماعی هستید، می‌توانید از خدمات و مشاوره دکتر    بهره ببرید. پزشکی حاذق و توانا در این زمینه که از سابقه درخشانی در درمان این بیماری روانی برخوردار است.

*~ سؤالات متداول درباره درمان اختلال ضد اجتماعی ~*

آیا درمان اختلال ضد اجتماعی نتیجه دائمی دارد؟

درمان این بیماری روانی روند پیچیده و طولانی دارد و با توجه به شدت بیماری فرد، می‌تواند نتیجه‌بخشی متفاوتی داشته باشد. به صورت کلی، اگر از خدمات پزشک حاذقی در این زمینه استفاده کنید، می‌توانید بیماری اختلال ضد اجتماعی را تا حدود زیادی درمان کنید.

هزینه درمان اختلال ضد اجتماعی چقدر است؟

نمی‌توان مقدار هزینه مشخصی را برای درمان این بیماری روانی تعیین کرد؛ چراکه به عواملی همچون، دستمزد پزشک، نوع داروها و… بستگی دارد.

آیا درمان اختلال ضد اجتماعی در سنین بالا دشوارتر است؟

هرچه سن فرد بیشتر باشد، ذهن او انعطاف‌پذیری کمتری دارد و به راحتی نمی‌تواند الگوهای رفتاری اشتباه خود را پذیرفته و در جهت تصحیح آن‌ها اقدام کند. اما این موضوع نیز مانعی بر سر راه درمان این بیماری روانی نیست.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک یا اختلال رفتاری، به وضعیتی اشاره دارد که فرد در آن نتوانسته است به طور مطلوب با دیگران ارتباط برقرار کند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر نقص در تربیت، مشکلات روانی یا اجتماعی،...

اختلال شخصیت اسکیزوئید 

اختلال شخصیت اسکیزوئید 

اختلال شخصیت اسکیزوئید (SPD) یک بیماری مزمن و فراگیر است که با انزوای اجتماعی و احساس بی تفاوتی نسبت به افراد دیگر مشخص می شود. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، اغلب به عنوان افراد دور یا گوشه...

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل و درمان آن

علائم اعتیاد به ماده مخدر گل و درمان آن

این روزها نام ماده مخدر گل زیاد به گوشمان می رسد. ماریجوانا که با نام گل در میان افراد شناخته می شود، یکی از مشتقات شاهدانه محسوب می شود. مصرف گل، این مادّه مخدر تاثیر مستقیمی بر سیستم اعصاب مرکزی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =