دکتر علیرضا جباری » دردهای عصبی را هرچه زودتر درمان کنید!

دردهای عصبی را هرچه زودتر درمان کنید!

آیا تا بحال دچار دردهای عصبی یا دردهای سایکوسوماتیک شده اید؟ آیا بدون هیچ دلیل فیزیولوژیکی دچار کمردرد می شوید؟ صبح ها که از خواب بلند می شوید یا شب ها به هنگام خواب معده درد سراغتان می آید؟ در ناحیه قفسه سینه احساس درد مزمنی دارید و به دکتر مراجعه کردید اما جواب قانعی کننده اید نگرفته اید؟ از دردهای خود کلافه شده اید؟ آیا زمانیکه دچار استرس می شوید یا عصبی می شوید این دردها به سراغ شما می آید و بعد از آن دیگر خبری از دردهای کلافه کننده نیست؟ تعجب می کنید که دلیل و منشاء این دردها چیست؟ در واقع این دردها منشا عصبی دارند و شما دچار دردهای عصبی و یا در اصطلاح پزشکی دردهای سایکوسوماتیک شده اید و شما هیچ مشکل جسمی ندارید. فقط کافی است که خشم وعصبانیت خود را کنترل کنید و از استرس یا موقعیت های تنش زا دوری گزینید. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با دردهای عصبی آشنا شویم.

پیش از شروع مطلب، صحبت های دکتر علیرضا جباری، روانپزشک و رواندرمانگر در تهران، را در خصوص دردهای عصبی می شنویم:

درد عصبی یا سایکوسوماتیک چیست؟

اصطلاح سایکوسوماتیک (Psychosomatic) یا روان تنی در واقع برگرفته از دو کلمه ذهن و بدن است.این واژه به این معنی است که دردهای شما منشاء عصبی دارد و هیچ گونه دلیل فیزیولوژیکی ندارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی دچار استرس شده اید و یا خشم وجودتان را گرفته باشد، به یکباره ضربان قلب شما افزایش یافته و یا دچار تنگی نفس شده اید و یا حتی نفس های شما کوتاه و بریده بریده شده باشد. این موارد تنها نمونه ای از دردهای عصبی یا دردهای روان تنی است.  این دردها حکایت از آن دارد که شما با مسئله ای عاطفی یا تنشی عاطفی مواجه شده اید که درمان شما در واقع در دستان خود شما است. فقط کافی است که به بهترین روانپزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند به راحتی از این مشکل رها شوید.

علائم درد عصبی چیست؟

از مهمترین نشانه های دردهای عصبی عبارتست از:

• دل درد
  • درد قفسه سینه
  •  درد اندام
  • کمردرد
  • مشکل تنفسی
  • معده درد
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش اشتها
  • گرفتگی عضلات

البته همانطور که گفتیم این دردها بدون علت هستند و در شرایط خاص که دچار احساسات عاطفی شده اید ایجاد می شوند.

دردهای عصبی

آیا اختلالات روان تنی قابل درمان است؟

زمانی که دچار دردهای فیزیولوژیک می شوید، اولین کاری که می کنید، مراجعه به متخصص است. اگر متخصص این دردها را عصبی تشخیص دهد، شما باید حتماً برای رهایی از مشکل به بهترین روانشناس مراجعه کنید تا مشکل در سریع ترین زمان حل شود.

برای درمان اختلالات روان پریشی یا دردهای عصبی روان پزشکان خوب و متخصصان رواندرمانی توصیه می کنند که برای کسب نتیجه بهتر از فرایند درمان، بهتر است فرد مبتلا به روان تنی، عوامل تنش زا و استرس آور را از ذهن خود پاک سازی کند. در واقع زمانی که به یک متخصص خوب روانپزشکی مراجعه می کنید، او علت روان تنی را می یابد و عوامل استرس زا و موقعیت هایی را شناسایی می کند که فرد را دچار تنش و خشم می کند؛ به این ترتیب بهترین روش درمان دردهای عصبی را تجویز می کند. بنابراین بهتر است روانپزشک دو روش درمانی روان درمانی و روانکاوی را درپیش بگیرد.

عوارض عدم درمان دردهای عصبی

این دردها فقط یک ناحیه را درگیر نمی کنند و می توانند سایر اعضا و دستگاه های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند؛ دستگاه تنفسی، دستگاه قلبی-عروقی، اندام های حسی، معده، روده و پوست نیز تحت تاثیر این دردها قرار می گیرند. از مهم ترین دردهای عصبی باید با مراجعه به یک رواندرمانگر و از طریق رواندرمانی رفع شوند زیرا می توانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند:

از دست دادن حس لامسه

زمانی که دچار آسیب عصبی می شوید، احساس بی حسی در نوک انگشت ها یکی از مشکلاتی است که برایتان پدید می آید. در این صورت انجام بسیاری از کارهای روزمره از جمله بلند کردن وسایل، بستن بند کفش، تایپ کردن و … برای فرد مبتلا به درد عصبی سخت و دشوار خواهد شد.

بدخوابی

دردهای عصبی معمولاً شب ها بیشتر بروز می کند و باعث بدخوابی یا بی خوابی های شبانه می شوند. مراجعه به رواندرمانگر، تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای تجویری به درمان این مشکل کمک خواهد کرد.

از دست دادن تعادل

دردهای عصبی علاوه بر آن که پس از مدتی حس لامسه شما را از بین می برند، باعث بروز ضعف عضلانی و از دست دادن تعادل می شوند که این امر می تواند باعث افتادن فرد و آسیب دیدن او شود. در این صورت، علاوه بر نیاز به مراجعه به رواندرمانگر، باید جلسات فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز صورت گیرد.

دردهای پیش رونده

عدم درمان به موقع دردهای عصبی می تواند باعث انتقال درد به سایر اعضای بدن شود.

روان درمانی برای درمان دردهای عصبی

اصطلاح روان درمانی درواقع به منظور بهبود مشکلات بهداشت روان با کمک روانپزشک، روانشناس، رواندرمانگر و دیگر عوامل تیم روان درمانی به کاربرده می شود. در طول فرایند روان درمانی، فرد از تمامی مشکلات عاطفی و تنش زای خود، از افکار و احساساتی که او را آزار می دهد و موقعیت هایی که منجر به خشم و اضطراب او شده است با درمانگر خود گفتگو می کند. در این جلسات، درمانگر تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا بیمار خود را از علائم آزار دهنده ای دور کند که باعث می شود اختلال روان پریشی به سراغ او بیاید یا حداقل سعی می کند این عوامل را مورد کنترل قرار دهد تا فرد به زندگی سالم خود عاری از هرگونه روان پریشی باز گردد و در نتیجه بتواند عملکرد بهتری در زندگی داشته باشد.

بسته به نوع اختلال روان پریشی، روانپزشک ممکن است برای تسریع در فرایند درمانی دارو تجویز نماید. آنچه که مهم است در این نکته نهفته است که بیمار با روانپزشک خود صادق باشد تا هر دو به حداکثر بهبود در فرایند درمانی دست یابند.

این نکته به یاد داشته باشید لزوما افرادی که به روانپزشک مراجعه می کنند و مورد روان درمانی قرار می گیرند، به این معنی نیست که دچار اختلالات روانی حادی هستند، بلکه ممکن است فرد به علت داشتن استرس یا حالت های عصبی به روانپزشک مراجعه کرده باشد.

بهترین روانشناس تهران برای درمان دردهای عصبی

درمان دردهای عصبی باید به دست روانشناسی حاذق و متخصص انجام شود که در این زمینه تخصص و مهارت دارد. برای انتخاب یک رواندرمانگر خوب موارد زیر را به یاد داشته باشید:

• صبر و حوصله در پی بردن به مشکل عصبی بیمار
  • تشخیص صحیح علت دردها
  • اخلاق حرفه ای
  • فراهم کردن محیطی آرام و به دور از تنش

البته بسیاری از افراد به دلایل مختلف امکان مراجعه حضوری به رواندرمانگر را ندارند و به همین دلیل درمان را به تاخیر می اندازند. خوشبختانه به کمک اینترنت می توانید از خدمات بهترین روانشناس آنلاین بهره ببرید. روانشناس در جلسات غیرحضوری نیز به راحتی از طریق تماس آنلاین روانشناسی یا مشاوره آنلاین شما را کمک خواهد کرد تا بر این دردها غلبه کنید.

یک + 20 =