دکتر علیرضا جباری » من اختلال دوقطبی دارم؟

من اختلال دوقطبی دارم؟

اختلال دوقطبی که گاهی با نام افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود، در حقیقت نوعی بیماری روانی و اختلال خلقی است که در آن، حالت روحی و خلقیات فرد بیمار در دو حالت افسردگی و شیدایی نوسان خواهد داشت. در مورد نحوه بروز حالات افسردگی و شیدایی در افرادی که مبتلا به این اختلال هستند در ادامه یادداشت توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

البته در فاصله میان بروز حالات افسردگی و شیدایی حالت سالم نیز رخ خواهد داد. گاهی دوره های سالم تا سال ها می تواند به درازا بکشد اما در برخی از مواقع ممکن است هر کدام از این حالات که گاهی با نام فاز شیدایی و یا فاز افسردگی شناخته می شوند به ناگهان، بروز پیدا کنند.

بیماری اختلال دوقطبی گاهی بر اثر عوامل بیرونی مانند استرس ها و تنش های فراوان بوجود بیاید، در برخی از مواقع نیز ریشه ژنتیکی دارد. علائم اختلال دوقطبی در اکثر مواقع از اواخر دوران نوجوانی بروز پیدا می کند. بیماری اختلال دو قطبی تا پایان عمر از بین نخواهد رفت اما با کمک درمان های دارویی و روانشناسی تا حدود بسیار زیادی قابل کنترل است.

دوره شیدایی در اختلال دوقطبی

فاز شیدایی که در اصطلاح پزشکی مانیا نامیده می شود با علائمی مانند سرخوشی، افزایش اعتماد به نفس، انرژی بیش از حد و بی قراری شدید و افزایش میل جنسی و تلاش و فعالیت بسیار زیاد همراه است. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در این شرایط با بی خوابی و یا کاهش نیاز به خواب مواجه هستند. البته ممکن است از اوج شادی و نشاط به غم و اندوه فروکش کنند. در مواقع حاد، فاز شیدایی ممکن است به جنون نیز کشیده شود.

فاز افسردگی اختلال دوقطبی

معمولا پس از بروز فاز شیدایی حالت افسردگی بسیار شدید در بیماران رخ خواهد داد. البته افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک هستند نوع خفیف تری از افسردگی را تجربه می کنند.

دکتر علیرضا جباری روانپزشک

فاز افسردگی اختلال دوقطبی

دوره نیمه شیدایی

دوره نیمه شیدایی در اختلال دوقطبی، زمانی رخ می دهد که علائم فاز شیدایی با درصد کمتری خود را بروز دهند. مثلا حالت خودشیفتگی به حد جنون نخواهد رسید. اما تمرکز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

دوره خلق ترکیبی در اختلال دوقطبی

دوره ای است بسیار دشوار که در آن علائم فاز شیدایی و افسردگی به طور همزمان بروز پیدا می کنند. اکثر مبتلایان به اختلال دوقطبی این حالت را تجربه می کنند. زمان بروز دوره خلق ترکیبی بدترین وضعیتی است که ممکن است برای بیماران مبتلا رخ دهد چرا که به علت گریه های بی دلیل در دوره شیدایی و یا تفکرات سریع و پراکنده در حالت افسردگی و نزدیک بودن این حالات ممکن است حملات پانیک، و اقدام به خودکشی رخ دهد.

علائم اختلال دوقطبی

علت اصلی بروز بیماری اختلال دوقطبی

علت اصلی بروز بیماری دو قطبی، عامل وراثت و ژنتیک است. این بیماری بر کارکرد مغز اثر می گذارد . گاهی نیز موجب افزایش خلاقیت نیز می شود.

انواع اختلال دوقطبی

بیماری اختلال دو قطبی نوع های گوناگونی دارد اما عمده افرادی که به این اختلال مبتلا هستند در دو دسته قرار می گیرند؛ اختلال دو قطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو

• اختلال دو قطبی نوع یک

در این حالت بیمار، حداقل یک دوره شیدایی کامل را احساس می کند ولی حالت افسردگی به طور خفیف بروز پیدا می کند.

• اختلال دو قطبی نوع دوم

در این حالت فاز شیدایی به صورت کامل رخ نمی دهد ولی یک دوره نیمه شیدایی به صورت کامل رخ خواهد داد. فاز افسردگی در نوع دوم حداقل دو هفته به طول خواهد کشید.

من اختلال دو قطبی دارم ؟

این سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از افرادی را که در خلقیاتشان متوجه برخی از تغیرات شده اند، را درگیر کرده باشد. اختلال دوقطبی معمولا با برخی از علائم خودش را نشان خواهد داد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

پرخاشگری در اختلال دوقطبی

من اختلال دوقطبی دارم؟

علائم فاز شیدایی اختلال دوقطبی

• بروز ناگهانی و فراتر از حد معمول حالات شادی و انرژی بسیار زیاد
  • احساس کبر و خودبزرگ بینی بیش از حد معمول و یا اعتماد به نفس کاذب
  • کاهش یافتن احساس نیاز به خواب و کم شدن تعداد ساعات خوابیدن
  • تحت فشار قرار گرفتن برای پر گویی و در صورت فراهم بودن شرایط، پرحرفی خارج از حد معمول
  • اختلال حواس و عدم قدرت تمرکز
  • انجام فعالیت های کاری بدون خستگی در ساعات ممتد
  • انرژی بسیار بیشتر از حد معمول
  • انرژی جنسی بسیار زیاد
  • انجام تفریحات و امور لذتبخش با عواقب خطرناک

علائم فاز افسردگی اختلال دوقطبی

• بی علاقگی به انجام هرکاری و حالت دلمردگی شدید
  • خلق افسرده و بسیار غمگین
  • سقوط اعتماد به نفس و احساس ناتوانی و بی لیاقتی
  • احساس بی انگیزگی
  • افزایش بیش از حد ساعات خواب
  • تنبلی بیش از حد حتی برای انجام کارهای روزمره (در مواقع حاد حتی حوصله برای رفتن به دستشویی نیز ندارند)
  • ابتلا به فراموشی (تضعیف حافظه) و کند شدن جریان ذهنی و اندیشه
بسیاری از افراد مشهور و موفق جهان از جمله دیوید بکهام و مریلین مونرو به بیماری اختلال دوقطبی مبتلا بودند؛ دکتر علیرضا جباری روانپزشک و رواندرمانگر هستند ، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22549082 تماس بگیرید .

درمان اختلال دو قطبی

درمان بیماری دوقطبی به صورت دارویی انجام می پذیرد. به این صورت که برای جلوگیری و کنترل عوارض تغییرات شیمیایی مغز این بیماران، باید داروهایی تجویز شود تا مغز در حالت تعادل باقی بماند.

داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی تجویز می شوند، معمولا خاصیت تنظیم کننده خلق را دارند؛ دوز و نوع داروها با توجه به شدت و نوع بیماری افراد مبتلا متفاوت خواهد بود. در شرایطی که احساس می کنید به بیماری اختلال دوقطبی دچار هستید از مصرف خودسرانه دارو و یا حتی تشخیص خودسرانه بپرهیزیدو برای انجام مراحل درمانی حتما به روانپزشک مراجعه کنید.

در هر دوره از این بیماری نیاز است که داروهای متفاوتی مصرف شوند.

تاثیر اختلال دو قطبی بر مغز

دانشمندان دانشگاه اسلو که یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان می باشد موفق شده اند، تاثیرات اختلال دوقطبی بر مغز را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهند؛ در این بررسی ها مشخص شد که ماده خاکستری مغز افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، به شدت کاهش یافته است و این کاهش بیشتر در بخش های گیجگاهی مغز و لوب پیشانی رخ می دهد. این بخش از مغز وظیفه کنترل کردن احساسات و هیجانات را دارند.

چهار × دو =