اختلال اضطراب

اضطراب، واکنش طبیعی است در برابر استرس و می تواند در برخی شرایط و موقعیت ها مفید هم باشد. اضطراب می تواند ما را نسب به خطر آگاه و توجه ما را نیز بیشتر کند. اختلال اضطراب با احساس های طبیعی مانند عصبی شدن تفاوت دارد.

اختلال اضطراب، شایع ترین نوع اختلالات ذهنی است و تقریبا می توانیم بگوییم که سی درصد بزرگسالان گرفتار آن هستند. اما خوش بختانه، روش های درمانی متعددی برای رفع این اختلال وجود دارد. دنبال کردن اقدامات درمانی کمک می کنند تا افراد سریع تر به زندگی عادی خود  برگردند.

اضطراب می تواند به دلیل نگرانی در خصوص آینده باشد و عمدتا با گرفتگی و اسپاسم عضلانی و یا خودداری از برخی رفتارها همراه می باشد.

ترس، واکنش احساسی است که در لحظه نشان داده می شود. معمولا افراد یا در این حالت باقی می مانند و یا از آن فرار می کنند.

اختلال اضطراب می تواند مانع از انجام کارها و یا قرارگیری در موقعیت هایی شود که با تشدید علائم همراه است. مواردی مانند محل کار، رفتن به مدرسه و یا روابط فردی و اجتماعی.

در کل، برای افرادی که در آن ها اختلال اضطراب تشخیص داده می شود، ترس و یا اضطراب می تواند توانایی انجام بسیاری از کارها را برای فرد مختل کند.

اختلال اضطراب

انواع اختلال اضطراب

انواع مختلفی اختلال اضطراب وجود دارد، از جمله: اختلال اضطراب فراگیر، وحشت زدگی، فوبیا، اختلال اضطراب اجتماعی (جمع هراسی)

• اختلال اضطراب فراگیر

این نوع اختلال با نگرانی دائمی همراه است که می تواند کارهای روزانه را نیز مختل کند. این نگرانی ادامه دار می تواند با علائم فیزیکی مانند سردرد، بی قراری، احساس خستگی، از دست  دادن تمرکز و یا گرفتگی و اسپاسم عضلات همراه باشد.

معمولا فرد همواره نگران مسئولیت ها، کارها، سلامت خانواده و حتی مسائل کوچک نیز می باشد.

• وحشت زدگی

علامت اصلی این اختلال، حملات پانیک است که با مشکلات روانی و فیزیکی همراه می باشد. از جمله علائم وحشت زدگی می توان به تعریق، لرزش بدن، بالا رفتن ضربان قلب، احساس تنگی نفس، درد قفسه سینه، بی حس شدن بدن، دردهای شکمی و تهوع اشاره کرد.

این اختلال عمدتا در سنین 22-23 دیده می شود.

• فوبیا

فوبیا همان ترس است. ترس نسبت به موضوعی خاص، شرایط و یا فعالیت هایی که آسیب و ضرری را به همراه ندارند. افراد مبتلا می دانند که میزان ترس شان زیاد است، اما نمی توانند آن را کنترل کنند.

• اختلال اضطراب اجتماعی (جمع هراسی)

افراد مبتلا به این اختلال می ترسند در روابط اجتماعی شان رد شوند و یا هنگام قرارگیری در اجتماع، دچار اضطراب و ناراحتی خواهند شد. این اضطراب می تواند بر روی عملکرد روزانه شان نیز تاثیر بگذارد.

دکتر علیرضا جباری روانپزشک و رواندرمانگر هستند ، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22549082 تماس بگیرید .

عوامل موثر در بروز اختلال اضطراب

علت اصلی بروز اختلال اضطراب به طور قطعی مشخص نیست، اما می تواند که مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و یا روانی دخیل باشند.

اختلال اضطراب می تواند زمینه خانوادگی داشته باشد.

تشخیص و درمان اختلال اضطراب

اولین مرحله در درمان اختلال اضطراب، مراجعه به پزشک است تا از این موضوع اطمینان حاصل گردد که مشکل فیزیکی علت بروز علائم نیست. در صورت تشخیص اختلال اضطراب، روند درمان باید تحت نظر روان پزشک ادامه پیدا کند.

متاسفانه بسیاری از افرادی که به این نوع اختلال دچار می شوند، هیچ گونه اهمیتی به درمان نمی دهند و هرگز متوجه این موضوع نمی شوند که این بیماری می تواند درمان های موثری را به همراه داشته باشد.

با این که اختلال اضطراب در هر فردی به گونه ای خاص ظاهر می شود، اما در کل دو نوع درمان برای افراد در نظر گرفته می شود: روان درمانی و مصرف دارو.

این درمان ها می توانند به تنهایی و یا همراه با درمان رفتاری- شناختی دنبال شوند. درمان رفتاری- شناختی، نوعی درمان است که به بیمار کمک می کند تا راه های مختلف فکر کردن و واکنش نشان دادن برای کنترل اضطراب را فرا بگیرد.

مصرف دارو، راه درمان اختلال اضطراب نیست، اما می تواند به تسکین علائم کمک کند. معمولا داروهای ضد افسردگی و اضطراب برای بیمار در نظر گرفته می شود تا علائم فیزیکی اضطراب کنترل شود.

اقدامات متعددی وجود دارد که افراد می توانند با به کار گیری آن ها به کنترل و کاهش علائم اضطراب کمک کنند و درمان نیز موثرتر پیش برود. کنترل استرس و مصرف دارو از جمله این اقدامات می باشد.

افراد مبتلا و اطرافیان شان باید سعی کنند اطلاعاتی را در خصوص این اختلال کسب کنند تا راحت تر بتوانند با علائم کنار بیایند.

توصیه می شود از مصرف کافئین خودداری شود، چرا که این ماده می تواند باعث تشدید علائم شود. حتما در خصوص داروهای مصرفی با پزشک مشورت داشته باشید.

در پایان این که،

اضطراب می تواند به قدری شدید و ادامه دار شود که فعالیت های روزانه را مختل کند، منجر به بروز علائم فیزیکی شود و از کنترل خارج شود. فرد معمولا از قرارگیری در موقعیتی خاص و یا انجام برخی کارها خودداری می کند، چرا که ترس بدتر شدن اضطراب را دارد.

افرادی که احساس می کنند دچار اختلال اضطراب شده اند، باید با مراجعه به روان پزشک از مزایای درمان موثر بهره مند شوند.

11 − شش =