دکتر علیرضا جباری » بیش فعالی (ADHD) در دختران
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بیش فعالی (ADHD) در دختران

بیش فعالی یا ADHD یک اختلال شناخته شده است که در گذشته بیشتر در مردان تشخیص داده می‌شد، اما حقیقت این است که بسیاری دختران نیز ممکن است این اختلال را داشته باشند. علائم بیش فعالی در دختران نسبت به پسران متفاوت‌تر خواهد بود و شامل رویاپردازی و خجالتی بودن می‌شود. عدم تشخیص به موقع این اختلال می‌تواند منجر به مشکلاتی شود، به طوری ‌که می‌تواند در سلامت روانی فرد تا دوران نوجوانی و بزرگسالی تاثیر بسزایی داشته باشد. شناخت علائم بیش فعالی در دختران به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز، به موقع به پزشک مراجعه کنید و ارزیابی لازم را برای تشخیص دریافت کنید.

بیش فعالی در دختران چگونه است؟

تفاوت‌های رشدی بین دختران و پسران قابل انکار است و این تفاوت‌ها تنها با رشد بدنی آنها مرتبط نیستند، بلکه می‌توان آنها را در رشد و نمو مغزشان نیز مشاهده کرد. این تفاوت‌های رشدی می‌توانند تشخیص بیش فعالی را دشوارتر کنند. ADHD یک اختلال مغزی است که با الگوهای بی توجهی و رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود و این رفتارها ممکن است در فعالیت‌های روزمره مشکل ایجاد کنند.

با توجه به اینکه علائم ADHD در دختران متفاوت است، بسیاری از بیش فعالی‌ها در دختران به درستی تشخیص داده نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث شود که آنها از دریافت کمکی که می‌تواند بهبود زندگی آنها را به همراه داشته باشد، محروم شوند. طبق تحقیقات انجام شده معمولا حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از دختران بیش فعال، این اختلال در آنها تشخیص داده نمی‌شود. برای این منظور بهتر است تا برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علائم و تشخیص صحیح آن به پزشک مراجعه شود.

علت بیش فعالی در دختران

علت‌های بروز بیش ‌فعالی دختران هنوز به طور دقیق تعیین نشده است، اما بر اساس اعتقاد اکثر دانشمندان، بیش ‌فعالی عموما دارای ریشه‌های ژنتیکی و عصبی است. مطالعات نشان می‌دهند که کم شدن میزان دوپامین از اصلی‌ترین عوامل موثر در بروز ADHD است. دوپامین یک ماده شیمیایی است که تاثیر قابل ‌توجهی بر فعالیت مغز و بدن انسان داشته و در انتقال سیگنال‌های عصبی نقش دارد. این ماده در پاسخ‌ها و واکنش‌های عاطفی نیز نقش مهمی دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که حجم قشر خاکستری مغز در افراد مبتلا به ADHD نسبت به افراد دیگر کمتر است. قشر خاکستری شامل مناطق مشخصی از مغز است که کنترل برخی از رفتارها و عملکردها مثل گفتار، خود کنترلی، تصمیم‌گیری صحیح و کنترل عضلات و ماهیچه‌ها را بر عهده دارد. محققان هنوز در تلاشند تا علت‌های دقیق بروز ADHD را شناسایی کنند. با این حال، احتمالا عواملی مثل وراثت، تاثیر نوروتوکسین‌ها و تعرض به آلاینده‌های محیطی مانند سرب و سموم دفع آفات و … از علت‌های اصلی بروز بیش ‌فعالی هستند.

علائم و نشانه‌های بیش فعالی در دختران

علائم بیش ‌فعالی در دختران ممکن است شامل منزوی بودن، گریه آسان، خیال‌پردازی و عدم تمرکز، نامرتب بودن، کمبود انگیزه و علاقه، فراموشکاری، حساسیت نسبت به سر و صدا و احساسات، پر حرفی، واکنش‌های احساسی بیش از حد، عدم دقت، قفل کردن درها، تاخیر در رسیدن، مشکل در تکمیل وظایف، خجالتی بودن، سریع ناراحت شدن، عدم تمرکز، نیاز به زمان بیشتر برای پردازش اطلاعات و دستورالعمل‌ها و قطع کردن حرف دیگران می‌شود.

روش‌های درمان بیش فعالی در دختران

با ترکیب روش‌های مختلف، می‌توان به درمان بهتری برای بیش ‌فعالی رسید. برای این منظور می‌توانید از معلم فرزندتان بخواهید تا برنامه آموزشی منحصر به فردی برای او طراحی کند. برخی از این برنامه‌ها شامل استفاده از کلمات خاص یا اشاره‌های دست برای حفظ تمرکز در کلاس هستند. پزشک نیز ممکن است بر اساس روش‌هایی که معلمان در کلاس انجام می‌دهند، تغییراتی را در خانه پیشنهاد دهد. این تغییرات می‌تواند به کودک در مقابل چالش‌های روزمره کمک کند. در صورت لزوم، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به تمرکز و مدیریت سایر علائم بیش ‌فعالی تجویز کند.

تفاوت بیش فعالی در دختران و پسران

همان طور که قبلا بیان کردیم در مقایسه بیش فعالی دختران با پسران، دختران مبتلا دارای علائم متفاوت و پنهان‌تری هستند. به عنوان مثال در هنگام عصبانیت، پسران به طور معمول عصبانیت خود را به دیگران نشان می‌دهند، اما اکثر دختران این عصبانیت را پنهان می‌کنند و درون خود نگه می‌دارند. به علاوه، طبق بیان متخصص بیش ‌فعالی، گزارش شده که آمار خودکشی و آسیب رساندن به خود در دختران بیشتر از پسران بیش فعال مشاهده شده است. این علائم با پیشروی سن شدت می‌گیرند و به تخریب بیشتری منجر می‌شوند.

چه زمانی برای بیش فعالی دخترمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از دیدار با معلم و مشاور مدرسه، حتما از آنها لیست کاملی از نگرانی‌هایشان را دریافت کنید. همچنین شاید لازم باشد با هم یک برنامه عملی را بررسی و تدوین کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا هنگام مراجعه به پزشک، با هماهنگی در خانه و مدرسه پیشرفت خوبی در درمان داشته باشید.

مطمئنا پزشک از شما می‌خواهد تمامی نگرانی‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا پس از آن یک معاینه انجام دهد. در این زمان، پزشک تشخیص خود را بیان می‌کند و برنامه درمانی را برای کودک شما تعیین می‌نماید. سپس ممکن است کودک شما به یک روانشناس کودک ارجاع داده شود که در زمینه ADHD در دختران تخصص دارد.

مدیریت بیش فعالی در دختران با ارائه راهکارهای موثر

بیش ‌فعالی یک اختلال شایع روانی است. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ADHD ممکن است مشکلاتی در حافظه داشته باشند، از جمله حافظه کوتاه ‌مدت ضعیف و مشکلات در حافظه کاری. هرچند که افراد می‌توانند تجربه‌ها و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. در هر صورت، مشاوره حرفه‌ای و ارزیابی دقیق می‌تواند در تشخیص و مدیریت این اختلال و مشکلات مرتبط با حافظه به بیمار کمک کند. آگاهی از علائم مختلف بیش ‌فعالی در دختران به شما کمک می‌کند که درک کنید چه زمان به پزشک مراجعه نمایید تا ارزیابی و تشخیص دقیق‌تری انجام شود.

*~ سوالات متداول درباره پیش فعالی کودکان ~*

بیش فعالی دختران در چه سنی علائم خود را نشان می‌دهد؟

با این ‌که آمار تشخیص نشانه‌های اختلال بیش فعالی در بزرگسالان طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده، اما این اختلال بیشتر در کودکان تشخیص داده می‌شود. معمولا اکثر کودکان به خصوص دختران پس از ورود به مدرسه علائم این اختلال  را بروز می‌دهند.

علائم بیش فعالی در دختران چیست؟

شناسایی علائم بیش فعالی در دختران معمولا کار دشواری است. اما منزوی بودن، فراموشکاری، تمرکز نداشتن،  به راحتی گریه کردن، خیال‌پردازی، نامرتب بودن، کمبود انگیزه و علاقه و … برخی از علائم این اختلال هستند. 

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک یا اختلال رفتاری، به وضعیتی اشاره دارد که فرد در آن نتوانسته است به طور مطلوب با دیگران ارتباط برقرار کند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر نقص در تربیت، مشکلات روانی یا اجتماعی،...

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اندوه یک احساس منفرد است، اما در واقع اندوه واکنشی چند وجهی و اغلب غیرقابل کنترل است که انسان پس از یک رویداد دردناک یا آسیب زا، مانند مرگ یکی از عزیزان،...

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفته‌ها جایگاه برجسته‌ای در تصور عمومی دارند و لقب "خودشیفته" به طور گسترده برای اشاره به افرادی که بیش از حد به خود می‌رسند، استفاده می‌شود. همچنین خودشیفتگی در سراسر جهان رشد فزاینده ای دارد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =