دکتر علیرضا جباری » اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

ازدواج با فرد دارای اختلال شخصیت خودشیفته یکی از بحران‌های نگران‌کننده برای جوانان است که ممکن است سرآغاز مشکلات متعددی باشد. اختلال شخصیتی خودشیفتگی یکی از مواردی است که ممکن است در ازدواج مشکل‌ساز باشد. افرادی که دچار خودشیفتگی هستند در زندگی مشترک به طور مداوم نیاز به ستایش شدن و مورد تمجید قرار گرفتن دارند. این مورد به همراه سایر ویژگی این افراد ممکن است برای برخی به عنوان همسر فرد خودشیفته غیرقابل تحمل باشد و باعث ایجاد نارضایتی و اختلاف در زندگی مشترک شود. شناخت دقیق ویژگی این افراد و آگاهی از اصول رفتاری با این افراد تا حد بسیار زیادی به داشتن ارتباطات موثر و کاهش آسیب‌های این اختلال رفتاری در زندگی مشترک کمک خواهد کرد. از همین رو در این مقاله از سایت دکتر روانپزشک؛ علیرضا جباری به بررسی محدودیت ها و شرایط ازدواج و برقراری رابطه با اختلال شخصیت خودشیفته پرداخته ایم.

ازدواج با فرد خودشیفته ممکن است؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آیند که اصلا ازدواج با فرد خودشیفته ممکن است؟ در پاسخ باید گفت که بله. امکان تشکیل زندگی با فرد خودشیفته غیرممکن نیست اما مشکلات و چالش‌های زیادی به دنبال خواهد داشت. ارتباط داشتن با فرد خودشیفته متفاوت‌تر از سایر افراد است و نیاز به رعایت برخی اصول و دانستن برخی موارد دارد.

فرد خودشیفته در زندگی منافع خود را در اولویت قرار می‌دهد و همسر او باید به این نکته توجه بسیار زیادی داشته باشد. فردی که در زندگی رفتار خودخواهانه داشته باشد، همواره خود را بالاتر از بقیه می‌داند و ممکن است به دنبال یافتن بهترین فرد برای خود، پایبند به رابطه مشترک نباشد. ویژگی‌های دیگری در افراد خودخواه وجود دارد که میزان و شدت آن در افراد متفاوت است. لازم است پیش از تصمیم گرفتن برای تشکیل زندگی با فرد خودشیفته حتما با یک مشاور ازدواج مشورت کنید.

معضلات و مشکلات ازدواج با فرد خودشیفته

ازدواج با فرد خودشیفته تبعاتی خواهد داشت که ممکن است به مرور زمان باعث کاهش کیفیت رابطه و ایجاد حس نارضایتی شود. یکی از ویژگی‌های افراد خودشیفته تلاش آنها برای جلب توجه و جلب محبت است و اگر کوچکترین بی‌توجهی نسبت به آنها صورت بگیرد موجب تشویش روحی و روانی او می‌شود. این نگرانی آغازگر انجام حرکات غیرعادی و تهدید برای پایان رابطه است.

ازدواج با فرد خودشیفته در بیشتر موارد نقطه آغاز یک رابطه غیرعادی است و بهتر است پیش از تصمیم به آغاز زندگی با این فرد نکاتی در  نظر گرفته شود.  یکی از علائم ازدواج با فرد خودشیفته مقصر بودن در تمامی اختلافات در زندگی مشترک است. افراد خودشیفته همواره از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کنند و شریک زندگی خود را مقصر تمامی ناملایمات در رابطه می‌دانند.

یکی دیگر از ویژگی افراد خودشیفته کنترلگری این افراد است. این مورد به مرور زمان فرد را کلافه و وابسته به رابطه می‌کند و احساس و رابطه میان زن و شوهر به مرور زمان حالت فرسایشی و رو به سرد شدن می‌گیرد. ممکن است اختلافات و ناملایمات کوچک در زندگی مشترک باعث نگرانی و آشفتگی فرد خودشیفته شود و این فرد برای نگه‌داشتن شریک زندگی خود دست به هر کاری بزند. این دور و نزدیک شدن‌ها در رابطه زناشویی نشانه خوبی نیست و ممکن است تهدیدی برای نزدیک شدن به پایان رابطه باشد.

افراد خودشیفته اغلب قادر به رعایت مرزهای ارتباطی در زندگی مشترک نیستند و پذیرش نیازهای شریک زندگی خود فراتر از رابطه مشترکی که دارند دشوار است. این افراد گاها به دنبال یافتن بهترین شریک زندگی هستند و زندگی با این افراد دوام و طول عمر پایینی دارد. فرد خودشیفته همواره به دنبال این است که رفتار شریک زندگی خود را تحت کنترل داشته باشد و ممکن است حتی مکالمات ساده را در زندگی به چالش تبدیل کند.

 با تمامی این ویژگی‌ها، اگر قصد ازدواج با یک فرد خودشیفته را دارید لازم است تمامی موارد فوق را در نظر داشته باشید. شما در ازدواج با فرد خودشیفته با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهید شد که گاها شما را به فکر پایان خواهد انداخت. آگاهی از برخی رفتارها کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد تا رابطه‌ای مدیریت شده ‌داشته باشید.

اختلال شخصیت خودشیفته بعد از ازدواج درمان می‌شود؟

اختلال شخصیت خودشیفته بعد از ازدواج درمان می‌شود؟

اختلال NPD یا خودشیفتگی یک اختلال رفتاری جدی است که نیاز به درمان حرفه‌ای دارد. درمان کامل شخصیت خودشیفته بعد از ازدواج ممکن نیست و ممکن است اثراتی از این اختلال در فرد بماند. امکان درمان نسبی فرد و کنترل ویژگی‌های خودشیفتگی او که به زندگی مشترک آسیب می‌زند ممکن است. البته در مواردی مشکلات و رفتار فرد خودشیفته بعد از ازدواج تشدید می‌شود و تنش‌های رفتاری موجود با ازدواج افزایش می‎یابد. در این رابطه لازم است حتما با بهترین روانپزشک و رواندرمانگر باتجربه و صاحب نظر در این زمینه مشورت کنید.

توصیه‌هایی برای ازدواج با فرد خودشیفته

ازدواج با فرد خودشیفته نیازمند دانستن و رعایت برخی بایدها و نبایدها است تا کیفیت رابطه شما را بالا ببرد و به شما کمک کند تا زندگی ایده‌آلی داشته باشید. در مرحله اول بهتر است در مورد رفتارهایی که یک فرد خودشیفته دارد آگاه باشید و در مورد نحوه مدیریت شرایط با یک مشاور یا روانپزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از تسلط همسر خودشیفته خود لازم است در ابتدا مرزها را مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا رفتار شریک زندگی خود را در محدوده مشخص مرزبندی کنید و اجازه تسلط را به او ندهید. همانطور که اشاره شد؛ افراد مبتلا به اختلال NPD یا خودشیفتگی همواره بر این عقیده هستند که در تمامی اختلافات حق با آنهاست و شما مقصر هستید. بهتر است در زمان بروز اختلافات آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و از مشاجره بپرهیزید. بهتر است توانایی خود را در کنترل تعادل در زمان بحث تقویت کنید و صحبت کردن را به وقت دیگری موکول کنید.

این نکته را بدانید که…

اختلال شخصیت خودشیفته یکی از آسیب‌های احتمالی در ازدواج است که بهتر است در رابطه با آن آگاهانه برخورد کرد. زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته کمی متفاوت‌تر از حالت عادی است و ممکن است فرد را با چالش‌های بیشتری مواجه کند. بهتر است پیش از تصمیم به ازدواج با انجام تست‌های شخصیتی و تحلیلی اختلالات رفتاری، زیر نظر مشاور ازدواج اطلاعات کافی در این مورد کسب کنید و زندگی مشترک خود را به صورت آگاهانه شروع کنید.

*~ سوالات متداول درباره ازدواج با فرد خودشیفته ~*

۱. آیا اختلال شخصیت خودشیفته در تست‌های شخصیتی بروز می‌یابد؟

بله. بخش زیادی از اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت خودشیفته در افراد با تست‌های روانشناختی و شخصیتی نمود می‎یابد.

۲. آیا در مواجهه با فرد خودشیفته باید زندگی مشترک را ترک کرد؟

این مورد بسته به ویژگی‌های فردی و رفتارهای همسر خودشیفته شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید همسر شما با رفتارهای خود همواره از شما سواستفاده می‌کند و تنها منافع خود را در زندگی مشترک در نظر می‌گیرد، بهتر است جدی‌تر تصمیم بگیرید.

۳. در مواجهه با فرد خودشیفته چه کار باید کرد؟

اگر همسر شما هم فردی خودشیفته است و این رفتار او در زندگی مشترک به شما آسیب می‌زند بهتر است از یک مشاور یا درمانگر کمک بگیرید.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اندوه یک احساس منفرد است، اما در واقع اندوه واکنشی چند وجهی و اغلب غیرقابل کنترل است که انسان پس از یک رویداد دردناک یا آسیب زا، مانند مرگ یکی از عزیزان،...

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفته‌ها جایگاه برجسته‌ای در تصور عمومی دارند و لقب "خودشیفته" به طور گسترده برای اشاره به افرادی که بیش از حد به خود می‌رسند، استفاده می‌شود. همچنین خودشیفتگی در سراسر جهان رشد فزاینده ای دارد،...

اختلال خود شیفتگی یا نارسیسیسم

اختلال خود شیفتگی یا نارسیسیسم

اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیسیسم یکی از انواع مختلف اختلالات شخصیتی و در واقع نوعی بیماری روانی است که در آن افراد نیاز عمیق به توجه و تحسین دارد. اما در پشت این نقاب اعتماد به نفس شدید، عزت نفس...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =