دکتر علیرضا جباری » ۷ نوع رایج افسردگی و سن ابتلا به آن را بشناسید

۷ نوع رایج افسردگی و سن ابتلا به آن را بشناسید

انواع افسردگی با علائم و نشانه‌های خاص و مشخص همراه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تاثیرگذاری بر روی خلق و خوی افراد اشاره کرد. شناسایی این بیماری در افراد به شکل مختلف انجام می‌شود، البته انسان‌های درونگرا که از بیماری افسردگی رنج می‌برند به واسطه داشتن خلق و خوی آرام و ساکت سخت قابل شناسایی هستند. ابتلا به افسردگی مربوط به سن خاصی نیست و افراد در سنین کودکی تا سالمندی به این بیماری دچار می‌شوند. دلایل بروز انواع افسردگی و روش‌های درمان آن از مهم‌ترین مطالبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۷ نوع رایج افسردگی یا Depression

انواع افسردگی شامل مجموعه‌ای از بیماری‌های روحی است که شناسایی آن نیاز به تخصص و دانش کافی دارد. برخی افراد با وجود اینکه چندین سال به افسردگی دچار هستند اما دلیل رفتار خود را مشغله کاری می‌دانند. بروز احساس غم و ناامیدی، اختلال در خواب، عدم تمرکز، تغییرات در غذا خوردن، تغییر در خلق و خوی از مهم‌ترین نشانه‌های انواع افسردگی به شمار می‌آیند. این بیماری نیز همانند دیگر بیماری‌ها داری مراحل مختلفی است، از این رو در دسته‌های مختلف گروه‌بندی می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

۷ نوع رایج افسردگی

۱) افسردگی شدید MDD

یکی از بدترین نوع افسردگی در جامعه، افسردگی MDD، اساسی یا شدید است که معمولا با نام افسردگی بالینی شناخته می شود.این نوع افسردگی هیچ ارتباطی به شرایط مالی یا روابط خانوادگی و عاطفی ندارد، در واقع فرد می‌تواند در بهترین حالت ممکن زندگی برای یک انسان باشد اما از علائم و مشکلات زیر رنج ببرد:

• حس بی‌ارزشی
  • خستگی و بی‌خوابی
  • تغییر عادات غذا خوردن
  • تصور خودکشی برای پایان دادن به این مشکلات
  • بی‌میلی نسبت به اقداماتی که قبلا برای فرد لذت بخش بود

۲) افسردگی دیس تایمی یا PDD

علائم این افسردگی که به افسردگی مزمن شهرت دارد؛ خفیف‌ اما خطرناک است و معمولا نشانه‌های آن بیشتر از دو سال ادامه دار هستند. بهبود این نوع از افسردگی نیاز توجه زیاد دارد، البته این نوع درمان ۱ تا ۲ ماه طول می کشد و هرگونه بی‌توجهی به درمان، بدون شک بازگشت بیماری را به همراه خواهد داشت.

• احساس گناه
  • گوشه گیری و انزوا
  • ناتوانی در شاد شدن
  • احساس یاس و ناامیدی
  • بی‌خوابی یا خوابیدن زیاد
  • خستگی زیاد و کمبود انرژی
  • احساس غم و اندوه شدید
  • عصبانیت ناگهانی با تحریک‌پذیری بالا

۳) افسردگی دو قطبی

برخورد با افرادی که به این نوع افسردگی مبتلا هستند، اقدام بس شجاعانه است. خلق و خوی مودی و غیر طبیعی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری به شمار می آید؛ در واقع انسان در عین خوشحال بودن می‌تواند خیلی غمگین نیز باشد. برای درمان این بیماری گاهی باید فرد برای چند روز در بیمارستان بستری شود.

• تنبلی
  • بی‌قراری
  • بی ثباتی
  • بلاتکلیفی
  • نداشتن عزت نفس
  • عصبی تحریک‌پذیر
  • تفکرات بزرگ و واهی
  • رفتار‌های مخاطره‌آمیز

۴) افسردگی فصلی یا SAD

معمولا افراد زیادی در جهان به این نوع افسردگی دچار هستند و در یک فصل خاص می‌توان نشانه‌های افسردگی را در آن‌ها دید. گاهی حس و حال فرد در یک فصل تغییر می‌کند به گونه‌ای که حتی نور آفتاب هم می‌تواند بر روی خلق و خوی این فرد تاثیر منفی داشته باشد.

• افزایش وزن
  • گوشه گیری و انزوا
  • خوابیدن‌های طولانی مدت
  • احساس یاس و ناامیدی که گاهی با حس خودکشی همراه است

این علائم برای افرادی است که افسردگی فصلی دارند.

۵) افسردگی بعد از زایمان PPD

تغییرات هورمونی در زمان بارداری و پس از آن در زمان شیردهی تاثیر بسزایی در خلق و خوی خانم‌ها دارد، استرس، اضطراب، بی‌خوابی، ضعف و… از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان به شمار می‌آید. البته این نوع افسردگی معمولا ۲ الی ۳ هفته طول می‌کشد و در این مدت علائم‌ زیر به شدت بروز می‌کنند:

• نوسانات خلقی
  • گوشه گیری از جمع
  • تغییر در خورد و خوراک
  • احساس پوچی و درماندگی
  • بی‌تفاوت به اشخاص مهم زندگی
  • حس بی‌ارزش و بی‌کفایت بودن‌عدم توانایی در برقراری ارتباط با نوزاد

۶) افسردگی پیش از قاعدگی

حس بد عصبانیت بی‌دلیل و برخورد نامناسب با دیگران از مهم‌ترین علائم پریودی یا همان قاعدگی ماهانه به شمار می‌آید. استرس و اضطراب، تنش‌های کاری، بی‌میلی به غذا، احساس غم بالا از مهم‌ترین مشخصه‌های این نوع افسردگی به شمار می‌آید. از دیگر علائم این افسردگی می توان موارد زیر را نام برد:

• عدم تمرکز
  • افزایش استرس
  • خستگی و بی حالی
  • حس انتقاد از خود
  • پرخوری بیش از حد
  • تحریک و واکنش پذیری
  • مودی شدن خلقیات به همراه گریه

۷) افسردگی غیر عادی آتیپیک

این نوع افسردگی به دنبال یک رویداد مثبت رخ می‌دهد، زمانی که بدن نسبت به یک اتفاق خوب هیجان زیادی دارد به این نوع افسردگی دچار می‌شود. احساسات چالش برانگیز که در میان جامعه بسیار شایع است و ممکن است شما علائم آن را جز بیماری افسردگی ندانید، این علائم شامل موارد زیر هستند:

• درد‌های متفاوت
  • افزایش اشتها و وزن
  • خلقیات تحریک‌پذیر
  • اختلال در خورد و خوراک
  • خوابیدن زیاد یا بی‌خوابی مزمن
  • حس طرد شدن توسط خانواده و دوستان

چه زمانی به افسردگی مبتلا می‌شویم؟

ابتلا به افسردگی رابطه مستقیمی با میزان صبر و مقاومت روحی افراد در مواجهه با مشکلات دارد. تجربه‌های تلخ، مصرف دارو، مشکلات کاری، اعتماد بنفس پایین، از دست دادن عزیزان، ژنتیک، مصرف دخانیات و… از مهم‌ترین مواردی است که تاثیر بسزایی در ابتلا فرد به افسردگی دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که فرد در زمان تنهایی بیشتر افسرده می‌شود، پس در زمان بروز هر یک از مشکلات فوق برای اینکه به افسردگی دچار نشوید، از تنهایی فاصله بگیرید.

🎓 بیشتر بخوانید: افسردگی بعد از مهاجرت

سن ابتلا به افسردگی چقدر است؟

بر اساس موارد فوق می‌توان گفت که انواع افسردگی در تمام گروه‌های سنی رخ می‌دهد و گاهی اوقات به دلیل نداشتن علائم خاص برای افراد معمولی قابل شناسایی نیست. علائم انواع افسردگی در تمام گروه‌های سنی حتی برای افرادی که در افرادی که در یک گروه سنی هستند، به شکل مختلف بروز می‌کند. این بیماری محدودیت سنی ندارد و همه افراد بنا به شرایط زندگی که تجربه می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

افسردگی در کودکان

کودکان راه‌های زیادی برای بروز احساسات دارند اما به دلیل داشتن انرژی زیاد معمولا بازی‌های پرسر و صدا را انتخاب می‌کنند. مقابله نادرست با کودکان برای کاهش سروصدا یکی از دلایل افسرده شدن آن‌ها است، سعی کنید برای کاهش سر و صدای آن‌ها از روش‌های روانشناسی استفاده کند.

کودکان وابستگی زیادی به والدین دارند از این رو بروز هر گونه اتفاق مانند مرگ و میر، طلاق، مسافرت طولانی، بیماری و… می‌تواند باعث افسرده شدن آن‌ها شود. بهانه گیری، پرخاشگری، تغییر برخورد با دوستان و افراد صمیمی، افت تحصیلی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی در کودکان به شمار می‌آید.

افسردگی در سالمندان

فکر کردن به این امر که سال‌های پایانی عمر را می‌گذرانیم، غمگین است. از دست دادن خانواده و دوستان، بی‌همدم و مونس بودن، ناتوانی و بیماری از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در میان سالمندان است. گوشه گیری و کم حرف شدن از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند که اغلب توسط اطرافیان جدی گرفته نمی‌شود.

سالمندان از تنهایی و فراموشی واهمه دارند به همین دلیل تمایل زیادی به تعریف خاطرات زندگی خود برای دیگران دارند، متاسفانه بی‌توجهی به این قشر باعث عصبانیت و پرخاشگری آن‌ها می‌شود؛ زیرا می‌خواهند به این روش ابراز وجود کنند.

طول دوره افسردگی

با توجه به این که افسردگی در سنین مختلف رخ می‌دهد و واکنش افراد در برخورد و درمان افسردگی متفاوت است نمی‌توان یک مدت ثابت برای آن مشخص کرد. بر اساس تحقیقات کلی که درباره این بیماری انجام ده، برای بهبودی کاملا به یک دوره ۴ ماهه نیاز است. البته موفقیت در هفته‌های اول تاثیر بسزایی در کوتاه شدن طول دوره افسردگی خواهد داشت.

برای رهایی از افسردگی چه کنیم؟

همانطور که عنوان شد انواع افسردگی به دلایل مختلف به وجود می‌آید به همین دلیل اولین و موثر‌ترین راه برای رهایی از افسردگی، دور شدن از آن فضا و محیط است؛ البته می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• از محیط مشکوک دوری کنید
  • برای خود انگیزه‌های جدید و بهتری ایجاد کنید.
  • ورزش و فعالیت بدنی را همراه با موزیک انجام دهید.
  • از مشکلات دوری نکنید و با واقعیت‌های تلخ زندگی روبرو شوید.
  • شرایط را برای داشتن خواب کافی و با کیفیت برای خود ایجاد کنید.
  • با افرادی که شما را از فضای افسرده دور می‌کنند، معاشرت کنید.
  • غذای مقوی، نوشیدنی خوشمزه و اکسیژن تمیز را به بدن خود هدیه دهید.

موارد عنوان شده و ده‌ها راهکار دیگر برای رهایی از انواع افسردگی وجود دارد، البته در کنار تمام موارد فوق بهره‌مندی از دانش و آگاهی روانشناس حرفه‌ای و با تجربه می‌تواند راهی امن و مطمئن به شمار آید.

از کجا بفهمیم که افسرده ایم یا نیستیم؟

انواع افسردگی در سنین مختلف ایجاد و تاثیرات منفی زیادی در کیفیت زندگی افراد خواهد داشت. مشکلات زندگی، غم از دست دادن خانواده، مشغله‌های فکری، بهم خوردن روابط عاطفی و… از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری به شمار می‌آیند.

در سال‌های اخیر تنش‌های خانوادگی و اختلاف سلیقه بین کودکان و نوجوانان با خانواده به حداکثر خود رسیده و همین امر سبب افزایش سطح افسردگی در جامعه شده است. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید با مراجعه به مطب دکتر جباری می‌توانید از مزیت دریافت مشاوره‌های درمانی بهره‌مند شوید.

*~ سوالات متداول انواع افسردگی ~*

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون