دکتر علیرضا جباری » افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن 
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن 

افسردگی بعد از ازدواج در چند سال اول بسیار دیده می‌شود. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، با علائمی از قبیل، احساس ناراحتی و غم به صورت مداوم، خستگی و کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، کاهش یا افزایش اشتها و مواردی از این قبیل مواجه خواهند‌ شد. عوامل متعددی در بروز افسردگی بعد از ازدواج دخیل هستند که انتظارات غیر واقعی از زندگی مشترک، مشکلات مالی و اقتصادی، فقدان حمایت اجتماعی و عدم تفاهم میان زوجین را می‌توان از جمله این عوامل دانست. با ما در این مقاله از سایت دکتر علیرضا جباری همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره افسردگی بعد از ازدواج و راه های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه‌های افسردگی بعد از ازدواج 

شاید با این پرسش مواجه شوید که از کجا متوجه افسردگی پس از ازدواج شویم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که در پی ابتلا به این عارضه، فرد با تغییرات رفتاری و جسمانی مواجه خواهد‌شد که برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس غمگینی مداوم، به گونه‌ای که اکثر روزها این حس را تجربه خواهد کرد.
  • عدم تمایل به فعالیت‌هایی که پیش از ازدواج مایل به انجام آن بوده‌اید.
  • تغییرات در ساعت خواب، به گونه‌ای که به سختی به خواب می‌روید یا بیش از حد ‌می‌خوابید.
  • کمبود انرژی جهت انجام امور و احساس خستگی مداوم دارید. 
  • افکار منفی به سراغتان می‌آید و احساس گناه و بی‌ارزشی می‌کنید.
  • قادر به تصمیم‌گیری یا به خاطر سپردن جزئیات نیستید.
  • دچار افزایش وزن شده‌اید و هیچ تلاشی جهت کنترل آن نمی‌کنید. 
  • دائما به مرگ یا خودکشی فکر می‌کنید.

این علائم نشانه‌های رفتاری افسردگی بعد از ازدواج خواهد بود. این در حالی است که نشانه‌های جسمانی آن به شرح زیر هستند:

  • دردهای مزمن نظیر سردرد یا دردهای عضلانی 
  • مشکلات گوارشی بدون هیچ علت خاصی نظیر اسهال، یبوست و نفخ 
  • اختلال در عملکرد جنسی یا کاهش میل جنسی 

۶ علت افسردگی بعد از ازدواج 

علل متعددی در ایجاد انواع افسردگی پس از ازدواج دخیل هستند که از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-  تغییر سبک زندگی 

قطعا پس از ازدواج، سبک زندگی دچار تغییر شده و روتین مشخص قبل از ازدواج دست‌خوش تحول قرار خواهد‌گرفت. بنابراین فرد با تعارضات شناختی مواجه خواهد‌‌‌ شد که عدم برطرف نمودن این تعارضات و استرس‌های زندگی، فرد را دچار افسردگی خواهد کرد.

۲- عدم توجه به خود

از آن جایی که پس از ازدواج، فرد با مسئولیت‌های جدیدی مواجه می‌شود، ممکن است به اندازه قبل به سلامت روحی و جسمی خود اهمیت ندهد که این موارد اضطراب و عدم احساس رضایت را به همراه خواهد داشت و در نتیجه فرد به افسردگی نزدیک خواهد‌شد.

۳- مواجه شدن با مشکلات مالی 

پس از ازدواج، زوج‌های جوان با دغدغه‌های مالی بسیاری مواجه می‌شوند که از جمله آن‌ها، می توان به نگرانی بابت مسکن اشاره نمود. این موارد نیز با بالا بردن سطح استرس و اضطراب در فرد، احتمال افسردگی بعد از ازدواج را افزایش می‌دهند.

۴-  برطرف نشدن انتظارات 

همه افراد در ذهن خود، خیال پردازی‌هایی کرده و انتظاراتی را از همسر خود دارند که پس از ازدواج برآورده نشدن این انتظارات، تاثیرات منفی را بر فرد خواهد‌گذاشت.

۵-  مشکلات بین زوجین 

بی شک میان اکثریت زوجین در اویل ازدواج، تنش و بحث وجود داشته که البته مقداری از آن ضروری است. اما گاهی اوقات نیز این مشکلات، فرد را سردرگم ‌و ناراحت خواهد‌‌کرد، به گونه‌ای که به افسردگی نزدیک می‌شود.

✍️ بیشتر بخوانید: علائم و درمان افسردگی پس از زایمان

۶- تفاوت‌های شخصیتی

هر میزان که زوجین پیش از ازواج با یکدیگر تفاهم داشته باشند، باز هم به طور کامل شبیه به یکدیگر نبوده و درمواجه با مشکلات تفاوت هایی خواهند‌داشت. زیاد شدن این تفاوت‌ها و عدم کنترل آن‌ها، سبب اختلالات روحی در فرد خواهد‌شد. مشکلات خانوادگی و تغییرات شخصیت را نیز می‌توان از دیگر علل افسردگی پس از ازدواج دانست همچنین گاه ممکن است فرد در سنین پایین تر به افسردگی در دوران کودکی مبتلا شده و پتانسیل درگیری مجدد با آن را داشته باشد.

دلتنگی بعد از ازدواج طبیعی است؟ 

اگر مدت زمان کوتاهی از ازدواج شما گذشته و احساس دلتنگی دارید، امری کاملا طبیعی بوده و نیاز به نگرانی ندارد. البته این احساس را باید مدیریت کرد تا اختلال و مشکلی را در زندگی ایجاد نکند. روش‌های متعددی جهت مدیریت دلتنگی وجود دارد که با به کار گیری آن‌ها به مرور این احساس کاهش می‌یابد.

✍️ بیشتر بخوانید: رسانه های اجتماعی چگونه در افسردگی نقش دارند؟

با پشیمانی بعد از ازدواج و افسردگی بعد آن چه کنیم؟

 احساس پشیمانی از ازدواج به دلایلی نظیر انتظارات بالا و تغییرات زندگی ایجاد می‌شود که می‌توان با کمک روش‌های زیر با این احساس مواجه شد:

  • به زندگیتان زمان دهید تا با شرایط و تغییرات جدید وفق یابید.
  • به طور واضح و صادقانه نسبت به احساسات و مشکلاتتان با همسرتان صحبت کنید.
  • از یک مشاور مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • سعی کنید نقاط قوت زندگی را ببینید و بر آن‌ها تمرکز کنید.
  • از خودتان بپرسید که چه کارهایی رابطه شما را بهبود می‌بخشد و آن‌ها را پیش بگیرید.
  • در رابطه با اهداف و آرزوهایتان با یکدیگر صحبت کنید.
  • از ورزش، رژیم غذایی سالم و استراحت کافی غافل نشوید.
  • از تجربه‌های جدید نظیر سفر کمک گرفته تا احساس نزدیکی بیشتری به همسرتان داشته‌باشید. 
تست افسردگی بعد از ازدواج 

افسردگی در دوران عقد خطرناک است؟ 

گاهی اوقات افسردگی ایجاد شده در دوران عقد، موقت بوده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد‌شد، اما در صورتی که این افسردگی مزمن باشد، علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی شخصی فرد، زندگی مشترک نیز در معرض خطر خواهد‌بود. بنابراین در صورت مواجه‌شدن با افسردگی، سریعا راهکارهای برطرف نمودن آن را پیش بگیرید.

تست افسردگی بعد از ازدواج 

در صورتی که از علائم افسردگی ذکر شده در بالا رنج می‌برید و احتمال افسردگی در شما وجود دارد، می‌توانید از تست افسردگی کمک بگیرید. قطعا پس از مراجعه به مشاور یا روانشناس، متخصص مربوطه از شما تست خواهد گرفت که تست اضطراب کتل و تست افسردگی بک از استاندارد بالایی در این زمینه برخوردار است. این تست‌ها با مطالعه روی مراجعین و توسط روانشناسان بالینی ساخته شده‌ است.

روش‌های درمان افسردگی بعد از ازدواج 

با وجود این که افسردگی بعد از ازدواج زندگی فرد را به چالش می‌کشد، می‌توان با مدیریت علائم و به کارگیری راهکارهای موثر آن را درمان نمود.

↲ روان درمانی 

درمان‌های روانشناختی نقش مهمی را در شناسایی رفتارهای دامن زننده به افسردگی و تغییر آن‌ها ایفا می کنند. علاوه بر این مورد، صحبت با مشاور و انجام مشاوره‌های زوجی، ارتباط میان زوجین را بهبود خواهد بخشید.

↲ به اشتراک گذاشتن احساسات با خانواده و دوستان 

صحبت و گفتگو‌ با اطرافیان در رابطه با تجربیات و احساسات، سبب افزایش درک و حمایت خواهد‌شد. همچنین به اشتراک‌گذاری این تجربیات در گروه‌های حمایتی با تجربیات مشابه، مفید خواهد‌بود.

در نهایت اما..

یکی از چالش‌های پس از ازدواج که برخی از افراد را درگیر می کند، افسردگی است که در صورت مشاهده علائم آن باید سریعا روش‌های درمانی را پیش گرفته و از مشاور متخصص در این زمینه کمک گرفت. علل متعددی منجر به افسردگی بعد از ازدواج می‌شود، که برطرف نشدن انتظارات و عدم توجه به خود از جمله این علت خواهد‌ بود.

*~ سوالات متداول افسردگی بعد از ازدواج ~*

۱. چگونه از افسردگی بعد از ازدواج جلوگیری کنیم؟

ارتباط موثر و شفاف، انتظارات واقع بینانه، ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی از بروز افسردگی پس از ازدواج جلوگیری می کند.

۲. آیا افسردگی بر سلامت جسمانی فرد اثر می‌گذارد؟

بله، افسردگی خطر ابتلا به بیماری قلبی را سه برابر کرده و سبب تضعیف سیستم ایمنی خواهد‌شد.

۳. بهترین ورزش برای بهبود افسردگی چیست؟

به طور کلی ورزش بر افسردگی اثر مثبت‌ خواهد‌گذاشت، اما از تاثیرات یوگا بر این عارضه نمی‌توان غافل شد.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط

۱۶ راه درمان اهمال کاری

اهمال کاری یک پدیده چند وجهی است که به طی آن، فرد به طور غیر ضروری، کارهایی که باید در زمان معینی انجام دهد را به تعویق می‌اندازد. این واژه در زبان فارسی به معنای تعلل ورزیدن است که تبعات منفی دارد....

درمان قطعی پانیک و حملات آن

درمان قطعی پانیک و حملات آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که ترس و اضطراب شدید را تجربه کرده باشید؟ آیا پیش آمده که بی دلیل دچار اضطراب شوید؟ شاید تا بحال واژه پانیک به گوشتان خورده باشد و در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید. در...

راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

بدون شک کلمه اعتماد به نفس را بارها شنیده اید و یا افرادی را می بینید که به دنبال تقویت اعتماد به نفس خود هستند. اما اعتماد به نفس چیست؟ از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم یا نه ؟ آیا عدم اعتماد به...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =