دکتر علیرضا جباری » شخصیت مرزی در رابطه
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

شخصیت مرزی در رابطه

اختلال شخصیت مرزی در رابطه نوعی اختلال است که سبب بی ثبات شدن افراد در روابط می‌شود. این مشکل می‌تواند عدم اعتماد به دیگران و عدم اطمینان در برقراری روابط را به دنبال داشته باشد. افرادی که دارای شخصیت مرزی (bdp) در رابطه و روابط عاطفی خود هستند، معمولا به دیگران می‌چسبند و دوست ندارند که از آن‌ها جدا شوند. شما نیز اگر یکی از این افراد را در اطراف خود می‌بینید، باید با ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها و چگونگی رفتار با آن‌ها آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره شخصیت مرزی در رابطه کسب کنید.

آیا می‌توان با فرد دارای اختلال شخصیت مرزی رابطه برقرار کرد؟

افرادی که از اختلال شخصیت مرزی در رابطه رنج می‌برند، اغلب آشفته، پر احساس و مملوء از تعارضات و درگیری درونی هستند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که روابط این افراد در ابتدا پر از هیجان و‌ همهمه است اما در آخر با خشم و نفرت به پایان می‌رسند. به هر میزان که علائم شخصیت مرزی در روابط بیشتر باشد، به همان میزان رضایت طرف مقابل از برقراری روابط با فرد بیمار کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل این افراد مناسب برای تعامل سالم نیستند و باید قبل از هرکاری به سراغ راه های درمان اختلال شخصیت مرزی بروند.

تاثیر اختلال شخصیت مرزی بر روابط عاطفی

اگر شما هم تاکنون تجربه برقراری روابط عاطفی با افراد اختلال شخصیت مرزی را داشته‌اید، حتما می‌دانید که فراموش کردن تجربه ناخوشایند روابط با این افراد کار ساده‌ای نیست. روابط خانوادگی، دوستانه و عاشقانه با این افراد ممکن است با نتایجی کاملا منفی به پایان برسند چرا که اختلال شخصیت مرزی در رابطه باعث ایجاد رفتارهای کاملا عاطفی در ابتدای روابط خواهد شد. افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی با هیجانات بالای خود روابط را آغاز کرده و پس از آن با خشم، شوک و سردرگمی در رابطه رفتار می‌کنند. پس اگر با چنین افرادی در ارتباط هستید و با رفتارهای این فرد اذیت می‌شوید، بهتر است هر چه سریعتر با او قطع ارتباط کنید.

✍️ بیشتر بخوانید: تمام نشانه‌های یک رابطه سمی و ناسالم

رفتار شخصیت مرزی در رابطه چطور است؟

مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، نشانه‌هایی هستند که به شناخت افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در رابطه کمک می‌کنند. البته بروز یک نشانه نمی‌تواند دلیلی بر وجود مشکلات شخصیت در یک نفر باشد. بلکه مجموعه‌ای از این علائم هستند که سبب ایجاد اختلالات شخصیتی در افراد و روابط آن‌ها خواهند شد. این علائم عبارتند از:

نگرانی شدید در مورد رابطه:

افراد شخصیت مرزی در رابطه خود نگران هستند و همواره ترس این را دارند که از سوی شریک عاطفی خود طرد شوند.

 ↲ نوسانات شدید در خلق و خوی:

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اختلال شخصیت مرزی در رابطه ایجاد می‌کند، نوسانات شدید خلق و خو است. صفر تا صد افرادی که از این مشکلات رنج می‌برند، تنها چند ثانیه است. در نتیجه ممکن است در یک لحظه حال آن‌ها بسیار خوب باشد و در لحظه دیگر خشم شدید موجب ایجاد تغییرات روانی در این افراد باشد.

 ↲ ترس از رد شدن و ترک شدن:

با توجه به اختلال شخصیت مرزی، فرد مبتلا به فردی حسود و کنترل کننده تبدیل می‌شود و واکنشی افراطی را در مالکیت دیگران از خود به نمایش می‌گذارند. او از طرد شدن هراس دارد و هر کاری می‌کند که از سوی دیگران پذیرفته شوید.

تفکر سیاه و سفید:

افرادی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برند، عمدتا دارای تفکر سیاه و سفید هستند. آن‌ها گاه آنقدر ناامید می‌شوند که به خودکشی فکر می‌کنند. گاهی هم آنقدر از زندگی خود راضی هستند که مدام به چیز‌های خوب فکر می‌کنند. پس تفکر آن‌ها پایدار نیست.

 ↲ ناپایداری هویت:

اختلال شخصیت مرزی (BPD) در رابطه و روابط عاطفی موجب ایجاد روابط ناپایدار خواهد شد. در نتیجه هویت و شخصیت‌های رفتاری افراد مبتلا نیز دچار ناپایداری می‌شود. افرادی که از این اختلالات رنج می‌برند، سریعا عاشق شده و سریعا هم ناامید می‌شوند. این افراد در روابط خود به حد وسط اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها یا در سطح خیلی بد یا در سطح عالی قرار دارند. در نتیجه خودشان ضربه دیده و به انواع آسیب عاطفی مبتلا خواهند شد.

میل به کنترل گری:

افراد مبتلا به شخصیت مرزی در رابطه همواره در حال کنترل گری هستند و سعی می‌کنند که به جای خودشان دیگران را کنترل کنند.

 ↲ انتقاد و سرزنش مداوم:

این گونه از افراد همواره به فکر سرزنش و امر و نهی هستند. چنانچه فردی کاری را اشتباه انجام دهد، از او انتقاد می‌کنند و اصرار دارند که در همه چیز حرف، حرف آن‌ها باشد.

احتمال درگیری با اعتیاد:

مطالعات مربوط به روانشناسی خانواده‌ها حاکی از این است که افرادی که تحت تاثیر شخصیت مرزی و رابطه عاطفی هستند، به اعتیاد گرایش بیشتری دارند. این افراد برای این که خشم و تجارب سخت و تلخ زندگی خود را فراموش کنند، تحت تاثیر مواد مخدر قرار خواهند گرفت.

 ↲ تمایل به فراموشی:

اختلال شخصیت مرزی (BPD) باعث می‌شود که تمایل به فراموشی و از یاد بردن اتفاقات منفی و مثبت زندگی بیشتر شود.

↲ حق السکوت هیجانی:

افراد مبتلا به این اختلال زمانی که دعوا و مخالفتی با فرد مقابل خود داشته باشند، او را به پایان رابطه تهدید می‌کنند و یا ممکن است خانه را ترک کنند. از دیگر نشانه‌های این افراد بیرون کردن طرف مقابل از خانه است. آن‌ها پس از آرام شدن از کار خود پشیمان می‌شوند.

چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی

چرخه شخصیت مرزی و رابطه عاطفی ممکن است مراحل مختلفی داشته باشد:

  1. انتخاب شریک عاطفی
  2.  احساس ترس از رها شدن
  3. مشاجره شدید و امتحان کردن شریک عاطفی
  4. عدم احساس امنیت و رضایت در روابط
  5. پایان روابط
با شخصیت دارای اختلال مرزی در رابطه چگونه رفتار کنیم؟

با شخصیت دارای اختلال مرزی در رابطه چگونه رفتار کنیم؟

اگر به عنوان یک شریک عاطفی با فردی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است وارد رابطه می‌شوید، بهتر است به کمک یک روانشناس او را درمان کنید. شرکت در جلسه‌های روان درمانی کمک می‌کند که شما بهتر فرد شریک عاطفی خود را بشناسید و ارتباطات موثر را با او برقرار کنید. جلسات گروهی هم به افراد خانواده کمک می‌کنند که همدلی خود را با فرد مبتلا افزایش داده و نقش موثری در درمان مشکلات این فرد داشته باشند. در کل این را بدانید که اختلال شخصیت مرزی قابل درمان شدن است اما راه و روش‌های خاص خود را دارد.

عشق در افراد بوردرلاین

عشق یک احساس قوی و پیچیده است که در هر انسانی ممکن است شکل بگیرد، از جمله افرادی که ممکن است از اختلال نفسی بوردرلاین رنج ببرند. اختلال نفسی بوردرلاین یا اختلال شخصیت گوشه‌ای (Borderline Personality Disorder) یک اختلال روانی است که با نوسانات شدید در خلق و خوی، روابط نامناسب با دیگران، عدم استحکام هویت و تمایل به رفتارهای خطرناک همراه است.

افرادی که از اختلال بوردرلاین رنج می‌برند، می‌توانند روابط عاطفی نامناسب و ناپایداری داشته باشند. آنها ممکن است عشق را به شکلی شدید و پرشور تجربه کنند، اما به دلیل عدم استحکام هویت و نوسانات شدید در خلق و خوی، این عشق ممکن است به سرعت تبدیل به نفرت یا عدم علاقه شود. این تناوبها می‌تواند در روابط عاطفی با دیگران بسیار مشکل‌ساز شود و به طور معمول باعث رنجش برای خود و دیگران می‌شود. علاوه بر این، افراد بوردرلاین ممکن است تمایل به رفتارهای خطرناک و خودکشی نشان دهند که می‌تواند رابطه عاطفی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث مشکلات جدی در عشق و روابط شخصی شود.

زندگی معنادار با درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) در رابطه و روابط عاطفی

هر انسانی لایق یک زندگی معنادار است که در آن احساس خوشبختی کند. گاهی اوقات زندگی شرایطی را ایجاد می‌نماید که در آن شخص دچار اختلال شخصیت خواهد شد. اختلال شخصیت مرزی از جمله همین اختلالات است و چالش‌های زیادی را در زندگی یک فرد ایجاد می‌کند. شما با کمک کردن به افراد دارای این اختلال می‌توانید تا حدودی لذت زندگی معنادار را به آن‌ها هدیه کنید. این افراد ویژگی‌های خاصی دارند و ممکن است صفر تا صد ( خوشحالی تا عصبانیت) شخصیت آن‌ها تنها در عرض چند لحظه اتفاق بیفتد. از این رو بسیار مهم است که افراد دارای شخصیت مرزی و رابطه عاطفی با این افراد را بشناسید و به خوبی با آن‌ها رابطه برقرار کنید تا موفق به تغییر شخصیت آن‌ها باشید.

*~ سوالات متداول درباره اختلال شخصیت مرزی در رابطه ~*

۱. آیا اختلال شخصیت مرزی رفتار عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ 

تمرکز این اختلالات در تغییر دادن رفتار عاطفی است. آن‌ها باعث می‌شوند که افراد در روابط خود ثبات نداشته باشند و به مشکلاتی همچون ترک سریع رابطه دچار شوند.

۲. بهترین راه درمان شخصیت مرزی در رابطه چیست؟ 

مراجعه به روانپزشک می‌تواند بهترین راه درمان این اختلال شخصیتی باشد.

۳. چرا افراد شخصیت مرزی بیشتر در معرض اعتیاد هستند؟ 

آن‌ها برای از بین بردن چالش‌های پیش روی خود و کاهش آثار منفی خشم مواد مخدر را انتخاب می‌کنند.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یا اختلال شخصیت بردر لاین (BPD) یک بیماری روانی و یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که با مشکل در کنترل احساسات و تکانه ها، نوسانات خلقی و همچنین مشکلات مربوط به دیدگاه فرد نسبت به...

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

اختلال شخصیت خودشیفته و ازدواج

ازدواج با فرد دارای اختلال شخصیت خودشیفته یکی از بحران‌های نگران‌کننده برای جوانان است که ممکن است سرآغاز مشکلات متعددی باشد. اختلال شخصیتی خودشیفتگی یکی از مواردی است که ممکن است در ازدواج مشکل‌ساز...

درمان قطعی افسردگی و پیشگیری از آن

درمان قطعی افسردگی و پیشگیری از آن

درمان افسردگی امروزه که در جامعه ای زندگی می کنیم که همگی درگیر مشکلات زیادی همچون مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی، بیکاری و درگیری با بیماری‌هایی چون کرونا هستیم، چالش بزرگ و درگیرکننده ای بین عموم...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =