دکتر علیرضا جباری » با اختلال بیش فعالی بیشتر آشنا شوید
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

با اختلال بیش فعالی بیشتر آشنا شوید

اختلال بیش فعالی (ADHD) یک بیماری عصبی رفتاری شایع است که معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود. بیش از شش میلیون کودک بین دو تا ۱۷ سال مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند.  با الگوهای بی توجهی و بیش فعالی مشخص می شود که توجه و کنترل رفتارها را برای افراد دشوار می کند.با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا صفر تا صد این اختلال را بررسی کنیم.

درمان بیش فعالی

ADHD در کودکان

محدوده توجه کوتاه و سطح انرژی بالا لزوماً به این معنا نیست که فرزند شما مبتلا به ADHD است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بچه ها بیش از حد دچار مشکل شوند یا در تمرکز مشکل داشته باشند. با این حال، برخی از بچه ها بیش از دیگران برای نشستن و توجه کردن تلاش می کنند و این مشکلاتی را در زندگی روزمره آنها ایجاد می کند. اگر فرزندی دارید که به نظر می رسد از دیوارها بیرون می زند یا نمی تواند تمرکز زیادی برای انجام کار داشته باشد، عاقلانه است که نگران احتمال ADHD باشید. جالب است بدانید که بیش فعالی در بزرگسالان نیز وجود دارد.

علائم اختلال بیش فعالی در کودکان

  • کودکان مبتلا به عدم توجه بیش از حد ADHD برای تمرکز و ماندن بر روی کار تلاش می کنند. ممکن است به نظر برسد که آنها اغلب رویاپردازی می کنند و ممکن است برای سازماندهی خود تلاش کنند.
  • کودکانی که دارای ارائه بیش فعال هستند، فعالیت زیادی دارند و نمی توانند بی حرکت بنشینند. آنها غالباً روی صندلی های خود می لرزد و می لرزد و به نظر می رسد انرژی بی پایان دارند.
اختلال بیش فعالی

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی

گاهی اوقات والدین در مورد نگرانی در مورد ADHD تردید دارند زیرا می ترسند کودکان با عوارض جانبی وحشتناکی تحت درمان قرار گیرند. خبر خوب این است که انواع مختلفی از داروها (مانند Concerta ،Clonidine و Strattera) برای ADHD در دسترس هستند.

همچنین بسیاری از انواع دیگر درمان وجود دارد که شامل دارو نمی شود.۳آموزش والدین می تواند بسیار مثر باشد. این شامل یک والدین حرفه ای در یادگیری استراتژی های مختلف اصلاح رفتار و تکنیک های انضباطی است که می تواند مشکلات رفتاری مرتبط با ADHD را کاهش دهد.

مکان های مدرسه نیز می تواند برای فرزند شما مفید باشد. گاهی اوقات، راهکارهای ساده مانند نشستن کودک در جلوی کلاس برای کاهش حواس پرتی می تواند مفید باشد.

علت اختلال بیش فعالی چیست؟

علت دقیق ADHD مشخص نیست. اما محققان گمان می کنند که عوامل متعددی در تعیین اینکه آیا ممکن است فردی مبتلا به ADHD باشد، نقش دارند.

عوامل ژنتیکی

ADHD در درجه اول یک اختلال ارثی است. تخمین زده می شود که درصد مشارکت ژنتیکی در ADHD بیش از ۷۰ است. 

علی رغم این پیوند ژنتیکی قوی، ADHD به طور خودکار به این معنی نیست که آن را به فرزند خود منتقل می کنید. این به این دلیل است که ترکیبی از ژن ها و عوامل محیطی است که تعیین می کند آیا کودک مبتلا به ADHD می شود یا خیر.

کودکان می توانند ژن های ADHD را بدون فعال شدن به ارث ببرند. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که یک سوم پدران مبتلا به اختلال بیش فعالی بیش از حد دارای فرزندانی بودند که ADHD نیز داشتند. 

عوامل ایجاد اختلال بیش فعالی

قرار گرفتن در معرض سموم

قرار گرفتن در معرض سرب (حتی سطوح پایین) می تواند منجر به بیش فعالی و بی توجهی شود. سرب را می توان در مکان های مختلف یافت.

علائم بیش فعالی

  • بی حوصلگی یا تکان خوردن منظم
  • دستورالعمل های نشستن یا ماندن در یک مکان را نادیده می گیرد
  • در موقعیت هایی که چنین حرکتی نامناسب است حرکت می کند یا احساس بیقراری می کند
  • نمی تواند بی سر و صدا در فعالیت های اوقات فراغت شرکت کند
  • بیش از حد صحبت کردن
  • قبل از اتمام سوال، پاسخ می دهد
  • غالباً مکالمه را متوقف می کند
  • اغلب اشتباهات بی دقتی می کند یا به جزئیات توجه نمی کند
  • در تطابق با وظایف یا فعالیت های خاص مشکل دارد
  • به نظر نمی رسد وقتی با او صحبت می شود گوش دهد
  • در تکمیل وظایف یا پیروی از دستورالعمل ها کوتاهی می کند
  • مشکل در سازماندهی
  • از انجام کارهای طولانی مدت اجتناب می کند یا از آنها متنفر است
  • اغلب موارد مهم (کیف پول، وسایل مدرسه و غیره) را گم می کند
  • فکرشان به راحتی منحرف می شود
  • اغلب فراموشکار است

چگونه باید با افراد مبتلا به ADHD مدارا کرد؟

افراد مبتلا به ADHD اغلب فاقد تمرکز هستند، از کار خود دور می شوند، بیش از حد صحبت می کنند، عصبانی می شوند و پر جنب و جوش هستند. کودکان معمولاً بیش فعالی را نشان می دهند و با افزایش سن ، ممکن است با توجه بیشتر مشکل داشته باشند، که منجر به مشکلات تحصیلی می شود.

این اختلال اغلب توسط دیگران اشتباه درک می شود. افرادی که علائم ADHD را درک نمی کنند ممکن است کودکان مبتلا به ADHD را به عنوان کودکان بی انگیزه ، تنبل یا مشکل دار برچسب بزنند. بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است غیرمسئول یا زودگذر تلقی شوند زیرا در به خاطر سپردن جزئیات یا تعهدات مهم مشکل دارند و در انجام وظیفه خود مشکل دارند.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک یا اختلال رفتاری، به وضعیتی اشاره دارد که فرد در آن نتوانسته است به طور مطلوب با دیگران ارتباط برقرار کند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر نقص در تربیت، مشکلات روانی یا اجتماعی،...

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اندوه یک احساس منفرد است، اما در واقع اندوه واکنشی چند وجهی و اغلب غیرقابل کنترل است که انسان پس از یک رویداد دردناک یا آسیب زا، مانند مرگ یکی از عزیزان،...

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفته‌ها جایگاه برجسته‌ای در تصور عمومی دارند و لقب "خودشیفته" به طور گسترده برای اشاره به افرادی که بیش از حد به خود می‌رسند، استفاده می‌شود. همچنین خودشیفتگی در سراسر جهان رشد فزاینده ای دارد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =