دکتر علیرضا جباری » هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

هر آنچه درباره افسردگی باید بدانید

اختلال افسردگی به صورت پیشرفته و یا بالینی، نوعی اختلال خلقی شایع اما جدی است. افسردگی دارای برخی علائم است که می تواند روی نحوه بروز احساسات، فکر کردن و انجام انواع فعالیت های روزمره افراد مانند خواب، غذا خوردن و یا کار اثر بگذارد. برای تشخیص افسردگی باید حداقل دو هفته علائم آن وجود داشته باشند.در این مقاله شما کاربران گرامی را با انواع اختلال افسردگی، علائم و نشانه های افسردگی آشنا خواهیم کرد، لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید ب.

انواع افسردگی

برخی اشکال افسردگی کمی متفاوت هستند و ممکن است در شرایط خاص فرد به آن دچار شود مانند:

اختلال افسردگی مزمن (که به آن کج خلقی (dysthymia) نیز گفته می شود)، یک حالت افسردگی است که حداقل دو سال ادامه داشته باشد. فردی که دچار افسردگی مزمن می شود ممکن است علائم افسردگی اساسی را با  شدت کمتر دارا باشد.

افسردگی پس از زایمان، علائم افسردگی و اضطراب نسبتا خفیف به طور معمول دو هفته پس از زایمان مشخص می شود که مادران زیادی ( از هر شش زن، یک زن به آن مبتلا می شود) پس از زایمان آن را تجربه می کنند. احساس غم و اندوه شدید، اضطراب و فرسودگی که همراه با افسردگی بعد از زایمان است مراقبت های روزمره این مادران را دچار مشکل می کند.

افسردگی روانی، این نوع افسردگی زمانی رخ می دهد که فرد دارای افسردگی شدید به همراه نوعی روانپریشی باشد، مانند توهم یا شنیدن و دیدن چیز های ناراحت کننده ای که دیگران نمی توانند آن را بشنوند و یا ببینند. علائم روانپریشی به طور معمول دارای یک نوع توهم، احساس گناه و …است.

اختلال افسردگی فصلی، این اختلال افسردگی، معمولاذبا شروع فصل  زمستان یعنی هنگامی که تابش نور خورشید کمتر است، بروز می کند. این نوع افسردگی معمولا با آمدن فصل بهار و تابستان از بین می رود. افراد دارای افسردگی فصلی یا زمستانی عموما گوشه نشین می شوند و از اجتماع گریزان هستند. این افراد دچار اضافه وزن شده و خوابشان نیز افزایش می یابد.

اختلال دو قطبی، این نوع اختلال با افسردگی متفاوت است، اما به دلیل آنکه این افراد عموما قسمت هایی از خلق و خوی پایین به نام افسردگی و قسمت هایی از خلق و خوی بالا (مانیا) را دارا هستند، در این لیست گنجانده می شوند.

نمونه های دیگری از افسردگی که در سال های اخیر در نظر گرفته می شود افسردگی یا اختلال تنظیم خلق و خو (بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود) و افسردگی قبل از قاعدگی است.

علائم و نشانه های افسردگی

اگر هر روز و به مدت حداقل دو هفته برخی از نشانه ها و علائم زیر را دارید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید و باید حتما به یک روانشناس خوب مراجعه نمایید:

  • احساس ناراحتی مداوم، اضطراب یا احساس پوچی
  • احسای ناامیدی و بد بینی
  • کج خلقی و زود رنجی
  • احساس گناه و خود کم بینی
  • لذت نبردن از فعالیت ها و سرگرمی ها
  • احساس خستگی مداوم و از دست دادن انرژی
  • احساس بیقراری و مشکل در نشستن طولانی
  • عدم تمرکز
  • مشکل در خوابیدن (زود بیدار شدن و یا خواب زیاد)
  • تغییر اشتها و یا وزن
  • داشتن فکر خودکشی و یا مرگ

مسلما افراد افسرده تمام این علائم را تجربه نمی کنند، به علاوه شدت، فراوانی و مدت زمان ماندگاری علائم به فرد و نوع افسردگی او بستگی دارد و علائم ممکن است بسته به مرحله بیماری متقاوت باشند.

روش های درمان افسردگی

باید گفت خوشبختانه اگر درمان به موقع شروع شود، حتی شدیدترین موارد افسردگی نیز قابل درمان است. هر چه درمان زودتر شروع شود، روش های درمان نیز تاثیرگذار تر خواهند بود. درمان افسردگی معمولا با دارو، روان درمانی و یا ترکیبی از این دو است. اگر این دو مورد باعث کاهش علائم افسردگی نشود، ممکن است روش های درمانی الکتروشوک (ETC) و سایر روش های تحریک مغزی به کار برده شوند.

به یاد داشته باشید که هیچ دو نفر بیمار دارای افسردگی به طور یکسان درمان نمی شوند و هر فرد درمان منحصر به فرد خود را دارد. ممکن است یافتن بهترین و مؤثرترین درمان برای بیمار کمی زمان بر بوده و ملتزم انجام آزمایش و خطا باشد.

برای مطالعه بیشتر : بهترین روانپزشک تهران

درمان افسردگی با داروها

داروهای ضدافسردگی  با بهبود عملکرد مغز به کاهش استرس و کنترل خلق و خو کمک می کنند. برای گرفتن نتیجه باید داروهای ضد افسردگی ۲ تا ۴ هفته استفاده شوند و اغلب علائمی مانند خواب، اشتها، مشکلات تمرکز و خلق و خو را بهبود می بخشد. این نکته مهم را باید در نظر داشت که قبل از نتیجه گیری در مورد دارو ابتدا باید در مورد اثر بخشی به دارو فرصت داد.

اگر تحت درمان با داروهای ضد افسردگی هستید، توجه داشته باشید که مصرف آنها را بدون توصیه پزشک متوقف نکنید. معمولا بعد از یک دوره ۶ الی ۱۲ ماهه، با توصیه پزشک می توان  به آرامی دوز مصرف دارو را کم کرد.

درمان افسردگی با روان درمانی

چندین نوع روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند که شامل درمان رفتار شناختی (CBT)، درمان میان فردی (IPT) و درمان با  روش حل مسئله است.

روش های تحریک مغز

اگر داروها علائم افسردگی را کاهش ندهند، درمان افسردگی با روش تحریک مغزی گزینه مناسبی خواهد بود. بر اساس آخرین تحقیقات، روش الکتروشوک (ECT)، برای مبتلایان به افسردگی شدید که با سایر روش های درمانی بهبود نیافته اند، می تواند اثربخش باشد.

این روش درمان اغلب به صورت سرپایی و طی یک سری جلسات، به طور معمول سه بار در هفته، به مدت دو تا چهار هفته انجام شود.

ویژگی های بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

واقعیتی که وجود دارد این است که بهترین روانشناس برای درمان افسردگی باید دارای ویژگی هایی باشد که بتواند موفق ترین درمان را برای افراد رقم بزنند. از جمله این ویژگی ها:

  • دانش و آگاهی در حوزه فعالیت هایی که به طور تخصصی ارائه می کند
  • تجربه و مهارت های عملی در زمینه بکا رگیری تکنیک های درمانی
  • رعایت اصول اخلاقی و لحاظ وجدان کاری

مشاوره آنلاین جهت درمان افسردگی

یکی از مهم ترین اقداماتی که یک روانشناس خوب برای درمان افسردگی باید انجام دهد این است که دسترسی به او دشوار نباشد. زیرا که افراد گاهی با حالت هایی از غم و افسردگی مواجه می شوند که بسیار شدید است و باید در اولین فر صت روان شناس خود را ببینند تا بتوانند مشاوره های لازم را دریافت کنند.

از این رو در دوره ای که کرونا تمام جهان را به خود درگیر ساخته است و مساله قرنطینه خانگی مطرح است مهم ترین ایده ای که از سوی روانشناس وظیفه شناس مطرح گردید این بود که بتوانند با مشاوره های آنلاین درخدمت هموطنان و افرادی که به این مشاوره ها نیاز داشتند باشند.

یافتن رواندرمانگر خوب

یکی از مهم ترین گزینه های درمان افسردگی، شناخت و پیدا کردن رواندرمانگر خوب است. افراد دارای افسردگی معمولا به شخصی نیاز دارند که بتوانند با او به راحتی صحبت کنند. یک رواندرمانگر حاذق معمولا نقش پشتیبان و مراقب را برای بیمار دارای افسردگی بر عهده می گیرد و به او اطمینان خاطر می دهد که محرم صحبت ها و مشکلات او خواهد بود.

با افزایش مشغله های افراد و همچنین پیشرفت تکنولوژی روانشناسی آنلاین گزینه بسیار مناسبی برای تشخیص و درمان این بیماری است. روانشناسی آنلاین با مزایای زیاد خود مانند صرفه جویی در وقت و هزینه، گرفتن مشاوره از رواندرمانگر خوب که از نظر مسافت فاصله زیادی با ما دارد، راحتی دسترسی و… راه گشا خواهد بود.

کلام آخر

افسردگی یکی از بیماری های روانشناختی جدی است که در چند دهه گذشته به واسطه زندگی های شهری و سبک زندگی غلط گسترش بسیاری یافته است. توجه داشته باشید که این بیماری روانشناختی در افراد مختلف، یکسان نبوده و ممکن است علائم متفاوتی ایجاد کند. با این حال برخی علائم می تواند نشان دهنده این بیماری باشد. بهتر است بدانید که اگر افسردگی درمان نشود نتایج جبران ناپذیری را روی زندگی فرد و خانواده اش خواهد داشت. در این بین انتخاب بهترین رواندرمانگر در تهران برای مراجعه چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین حائز اهمیت است.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک و کنترل آن در کودکان

اختلال سلوک یا اختلال رفتاری، به وضعیتی اشاره دارد که فرد در آن نتوانسته است به طور مطلوب با دیگران ارتباط برقرار کند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر نقص در تربیت، مشکلات روانی یا اجتماعی،...

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

اثرات جسمانی غم و اندوه و درمان قطعی آن

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اندوه یک احساس منفرد است، اما در واقع اندوه واکنشی چند وجهی و اغلب غیرقابل کنترل است که انسان پس از یک رویداد دردناک یا آسیب زا، مانند مرگ یکی از عزیزان،...

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفتگی چیست و خودشیفته کیست؟

خودشیفته‌ها جایگاه برجسته‌ای در تصور عمومی دارند و لقب "خودشیفته" به طور گسترده برای اشاره به افرادی که بیش از حد به خود می‌رسند، استفاده می‌شود. همچنین خودشیفتگی در سراسر جهان رشد فزاینده ای دارد،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =