دکتر علیرضا جباری » چگونه با احساسات منفی کنار بیاییم؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

چگونه با احساسات منفی کنار بیاییم؟

یکی از مشکلات معمول برای بسیاری از افراد این است: چطور قرار است با احساسات منفی کنار آییم وقتی که همه آن ها مرتب با استرس و آسیب زدن به ما به وجود می آیند؟ آیا باید خشم و ناامیدی هایمان را دور بریزیم و طوری وانمود کنیم که انگار این احساسات منفی وجود ندارند، بنابراین می توانیم آسیب های این احساسات را به حداقل برسانیم؟ یا باید ریسک بدتر کردن شرایط را با گفتن یا انجام دادن کاری اشتباه بپذیریم؟ این طور که به نظر می آید کنترل کردن احساسات صد در صد سالم ترین گزینه نیست بلکه تکنیک های آسانی وجود دارد که هر فردی می تواند از آن ها استفاده کند.

اگر در تعجب هستید که چگونه با این احساسات منفی کنار آیید، باید به شما بگوییم که تنها نیستید. بسیاری از افراد هستند که همین سوالات را در رابطه با استرس و  کنار آمدن با عواطف منفی دارند.

وقتی که این افراد دچار احساسات منفی نظیر، نا امیدی ، خشم و آسیب روانی می شوند، می دانند که نباید طوری وانمود کنند که انگار هیچ چیزی احساس نمی کنند. همچنین آن ها نمی خواهند که بر روی احساسات منفیشان متمرکز شوند و  به صورت مداوم نشخوار فکری کنند. حالا با توجه به اینکه همه ی ما شنیده ایم که این ها راه هایی مناسب برای برطرف کردن استرس نیستند. پس چه گزینه های دیگری وجود دارد؟

مقابله با احساسات منفی

توجه نکردن به احساساتان روش سالمی برای کنار آمدن با آن ها نیست.. این کار باعث نمی شود که آن ها به صورت کامل از بین بروند، بلکه باعث می شود تا از طریق دیگری خود را نشان دهند. این موضوع به این دلیل است که احساسات جوری عمل می کنند تا به شما نشان دهند کاری که در زندگی انجام می دهید، جواب می دهد یا خیر؟

احساس عصبانیت یا ناامیدی می تواند نشانه ای از این باشد که چیزهایی باید تغییر کنند. اگر شما آن موقعیت هایی که باعث احساسات ناراحت کننده می شوند تغییر ندهید، گیر افتادن توسط آن ها ادامه پیدا می کند.

همچنین اگر با عواطفی که احساس می کنید، کنار نیایید، آن ها می توانند مشکلاتی را در زمینه سلامت جسمانی یا روانی شما به وجود آورند

با این حال نشخوار فکری، عصبانیت و دیگر احساسات نا خوشایند می توانند عواقب سلامتی نیز داشته باشند. بنابراین مهم است که به احساسات خود گوش دهید سپس برای رها شدن از آن ها قدم بردارید.

مقابله با احساسات منفی

احساساتتان را درک کنید

به درون خودتان نگاهی بی اندازید و تلاش کنید تا مواردی که که باعث می شوند عواطف منفی درون شما به وجود آیند و دچار استرس شوید را پیدا کنید.

  • احساسات منفی می توانند ناشی از یک کار در حال وقوع مثلا کار زیاد باشند.
  • احساسات منفی میتوانند نتیجه افکار ما پیرامون اتفاقی که افتاده است باشند؛ طوری که ما هر آنچه که انقاق افتاده است را تفسیر می کنیم، می تواند نحوه ای که ما آن اتفاق را تجربه کردیم و اینکه باعث استرس می شود یا خیر را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اختلال بد شکلی بدن (دیسمورفی)

نکته کلیدی که در رابطه با عواطف شما وجود دارد این است که می توانید با مشکل رو به رو شوید و در صدد تغییر شرایط بر آیید.

هر آنچه که می توانید را تغییر دهید.

هر آنچه که تا به حال گفتیم را بررسی کنید و آن ها را در نظر بگیرید و تمرین کنید. هر آنچه که محرک استرس شماست را کاهش دهید و می بینید که احساسات منفی شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

  • استرس کاری را کم کنید
  • شیوه های ارتباطی درست را یاد بگیرید، تا احساس نکنید افراد شما را زیر پا گذاشته اند.
  • الگوهای افکار منفی خود را تغییر دهید

بیشتر بخوانید: راهکارهای موثر برای غلبه بر بحران

یک نقطه خروج پیدا کنید.

ایجاد تغییرات در زندگی شما می توانذ احساسات منفی را از بین ببرد، اما محرک های استرستان را به طور کامل از بین نخواهد برد. همانطور که برای کمتر شدن میزان ناامیدی در زندگیتان تغییرات ایجاد می کنید، به یک روزنه ایمن برای کنار آمدن با این احساسات احتیاج پیدا خواهید کرد.

  • ورزش متداوم می تواند همانقدر که می تواند باعث تقویت عواطف شود می تواند به عنوان یک روزنه ایمن برای احساسات منفی عمل کند.
  • مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا مقداری فضای درونی پیدا کنید، بنابراین دیگر احساس نمی کنید که عواطف شما بیش از حد هستند.
  • پیدا کردن موقعیت هایی برای خوشگذارانی و بیشتر خندیدن در زندگی نیز می تواند نگاه شما را تغییر دهد و استرس را کاهش دهد.

چند مورد از این روزنه ها را پیدا کنید و  زمانی که با احساسات منفی احاطه می شوید احساس  ناراحتی کمتری خواهید کرد. همچنین شاید بخواهید که  گزینه های سالم را برای کاهش استرس متداوم خود تمرین کنید. به خود شانس انجام دادن آن ها را بدهید و متوجه خواهید شد که با استرس کمتری روبه رو می شوید. درآخر نیز اگر فکر می کنید که نمی توانید به تنهایی با احساسات منفی خود مبارزه کنید شاید بهتر باشد که با یک بهترین روانپزشک تهران مشکل خود را مطرح سازید.

دکتر علیرضا جباری

دکتر علیرضا جباری

متخصص اعصاب و روان و رواندرمانگر در تهران، دارای گواهینامه تخصصی اعصاب و روان،  دارای گواهینامه بین الملی در درمان های متمرکز بر هیجان Emotion focused therapy تحت نظر Juliett beeking، دارای گواهینامه هیپنوتیزم تراپی از انجمن هیپنوتیزم ایران، دوره تخصصی رواندرمانی و تراپی تحت نظر اساتید و سوپرویژن از اساتید مربوطه، روانپزشک و رواندرمانگر سازمان بین اللملی پزشکان بدون مرز در پروژه جنوب تهران از سال 98 تا کنون، روانپزشک و رواندرمانگر در بیمارستان بین اللملی کیش از سال 97 تا کنون
برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان قطعی پانیک و حملات آن

درمان قطعی پانیک و حملات آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که ترس و اضطراب شدید را تجربه کرده باشید؟ آیا پیش آمده که بی دلیل دچار اضطراب شوید؟ شاید تا بحال واژه پانیک به گوشتان خورده باشد و در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید. در...

راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

بدون شک کلمه اعتماد به نفس را بارها شنیده اید و یا افرادی را می بینید که به دنبال تقویت اعتماد به نفس خود هستند. اما اعتماد به نفس چیست؟ از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم یا نه ؟ آیا عدم اعتماد به...

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن 

افسردگی بعد از ازدواج و درمان آن 

افسردگی بعد از ازدواج در چند سال اول بسیار دیده می‌شود. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، با علائمی از قبیل، احساس ناراحتی و غم به صورت مداوم، خستگی و کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، کاهش یا افزایش...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۳ دیدگاه ها
  1. سلام. انگار سرتاسر وجودمو حس منفی گرفته. نمی تونم به همه بدبین نباشم و همیشه بدترین شرایط رو تصور می کنم و فکر می کنم نمیتونم توی هیچی موفق بشم. این حس چیزیه که از بچگی همراهم بوده. چجوری میتونم ازش خلاص بشم؟ یا راه خروج پیدا کنم

    پاسخ
    • زمانی که افسردگی را تجربه می کنیم دیدگاه ما نسبت به خودمان، اطرافیان و جهان پیرامونمو در حالت بسیار منفی قرار میگیرد. یعنی منفی ترین و غیر واقعی ترین حالت از دنیای اطرافمان خواهیم داشت.زمانی که این حالت با اضطراب هم همراه باشه فرایند تشدید هم میشه. یعنی بد ترین و سخت ترین سنارسیو ممکن اتفاق می افتد . برای این مواقع لازمه که حتما از کمک درمانگر استفاده کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده و به چه شکل می توان این موضوع را حل کرد.

      پاسخ
  2. سلام من مبتلا به اظطراب و بیش فعالی هستم و داروهای بوسپیرون و فلووکسامین و آتوموکستین استفاده میکنم آیا استفاده از داروهایی مثل ریتالین یا دارو های دیگه بیش فعالی میتونم استفاده کنم و باعث افزایش اظطراب و بی قراری ام نمیشه؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =