دکتر علیرضا جباری » افسردگی پس از زایمان؛ از علل و علائم تا درمان آن

افسردگی پس از زایمان؛ از علل و علائم تا درمان آن

افسردگی پس از زایمان از جمله عارضه های روانی است که آمار قابل توجهی از زنان بعد از زایمان کردن و در دوران شیردهی بدان دچار می شوند.

این افسردگی هیچ تفاوتی با افسردگی در دوران های مختلف زندگی ندارد و همان علائم و نشانه ها در افرد بروز پیدا می کند.

به دلیل بروز عوارض و علائم افسردگی، مادری که تازه زایمان کرده است و نوزادش به مراقبت های جدی نیاز دارد با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهد شد. برای مثال کوچکترین اقدامات را مادر نمی تواند انجام دهد و به دلیل افسردگی به خستگی یا بی انرژی بودن دچار است.

از این رو آگاهی همسران از وضعیت زن شان بعد از زایمان منجر به مراقبت های بیشتر از سوی آنان و حمایت های جدی تر می گردد.

علائم و نشانه های بروز افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی مشابه تمامی انواع افسردگی هایی است که در دوران مختلف زندگی و در اثر عوامل مختلف ایجاد می شود. مثل:

• خلق و خوی پایین
  • احساس پریشانی
  • احساس بی انرژی بودن
  • احساس گناه: برای مثال مادری که نوزادش تازه به دنیا آمده است انتظارش از خودش این است که از این وضعیت خوشحال باشد اما به دلیل افسردگی ای تجربه می کند و نمی توان خوش حال باشد یک حس جدیدی را تجربه می کند و آن احساس گناه نسبت به احساسات ضعیف خود است.
  • عدم انجام اقدامات مراقبتی ساده از خود و نوزاد
  • احساس گریه یا بغض
  • احساس ناراحتی عمیق یا سطحی
  • احساس زودرنجی
  • احساس خستگی
  • اختلالات خواب و بیخوابی
  • تغییر در برنامه غذایی و اشتها
  • عدم احساس خوش حالی نسبت به هیچ اتفاق و برنامه ای که پیش از آن برایش خوشحال کننده بوده است.
  • بی میلی جنسی: دلایل مختلفی برای بی میلی جنسی بعد از زایمان وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان ناشی از افسردگی است.
  • احساس اضطراب: برای مثال مادر دائماً فکر می کند که نوزادش بیمار است یا اینکه چرا وزن نمی گیرد یا این که چرا انقدر تپل است و یا هر چیز دیگری که منجر به ترس و اضطراب دائمی باشد.
علائم-افسردگی-پس-از-زایمان

افسردگی شدید و خفیف بعد از زایمان

زنان شرایط مختلفی را تجربه می کنند. به همین دلیل است که پس از زایمان افسردگی در زنان با شدت و ضعف متفاوت بروز و ظهور پیدا می کند. از این رو است که نحوه مواجهه با این عارضه متفاوت خواهد بود.

زنانی که افسردگی های خفیفی را بعد از زایمان تجربه می کنند را می توان با حمایت های عاطفی بیشتر کمک کرد تا از این بحران عبور کنند. در این مسیر همسر زن مهم ترین نقش را در کاهش علائم مربوط به افسردگی ایفا می کند.

اما از سوی دیگر زنانی که به افسردگی های شدیدتری مبتلا می شوند ضرورت دارد که به بهترین متخصصین و روانشناسان مراجعه کننده تا حمایت های تخصصی از آن ها انجام شود.

در مواردی حتی نیاز است که با انواع روش های درمانی به بهبود وضعیت افسردگی پس از زایمان شدید و طولانی مدت کمک کرد.

افسردگی پس از زایمان در چه زمانی اتفاق می افتد؟

افسردگی پس از زایمان بدان معنی نیست که بلافاصله بعد از زایمان این دوران آغاز شود. خیر، ممکن است که این عارضه بعد از گذشت چند ماه بعد از تولد نوزاد شروع شود. اما به طور معمول پس از گذشت یک الی دوماه شاهد بروز علائم افسردگی پس از زایمان خواهیم بود.

در مواردی گزارش ها حاکی از آن است، زنان علائم افسردگی بعد از زایمان را در طول دروان بارداری در خود تجربه می کنند و این علائم تا بعد از زایمان نیز ادامه می یابد.

بنابراین باید گفت که علیرغم این که علائم و نشانه های افسردگی بعد از زایمان مشترک است اما زمان ظهور آن ها در زنان مختلف متفاوت است.

عوامل زمینه ساز بروز افسردگی پس از زایمان

بروز افسردگی پس از زایمان در 100 درصد زنان اتفاق نمی افتد. به همین دلیل برخی از زنان در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. علل و عوامل مختلفی وجود دارند که احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را در زنان افزایش می دهند. مثل:

• سابقه ابتلا به عدم سلامت روانی مثل افسردگی: زنانی که در دوران مختلف زندگی شان نیز با مشکلات مختلف روانی مواجه بودند بیش از سایرین در معرض خطر قرار می گیرند. زیرا که نشان می دهند زمینه هایی در آن ها وجود دارد.
  • زنانی که در نوبت های پیشین دوران بارداری به افسردگی و اضطراب دچار شده اند.
  • زنانی که  از سوی اطرافیان، دوستان و خانواده حمایت نمی شوند.
  • زنانی که قبل از زایمان و یا دوران بارداری بر اثر یک از دست دادن ناگهانی یکی از اطرافیان شان غم عمیقی را تجربه می کنند.
  • کم کاری تیروئید نیز در زنان از جمله مشکلاتی است که منجر به عارضه های روانی از جمله افسردگی پس از زایمان خواهد شد.

انواع روش های درمانی افسردگی پس از زایمان

براساس شدت و ضعف بروز عارضه افسردگی در شما یکی از انواع روش های درمانی بکار گرفته می شود. انواع روش های درمانی موارد زیر هستند:

• روان درمانی
  • دارو درمانی

دوره روان درمانی را می توان نزد یکی از بهترین روانشناس گذراند. زمانی که زنان دچار افسردگی پس از زایمان به یکی از روان درمان گران مراجعه می کنند به آنها فرصت داده می شود که در خصوص احساسات خود راحت و بی پرده سخت بگویند. متخصصین با توجه به مسائلی که مطرح می کنید به راحتی می توانند وضعیت شما را بررسی کنند و در پایان صحبت های شما در خصوص راه حل های تخصصی به شما مشاوره دهند.

قطعا دانش و تجربه روانشناسان و روان درمان گران در کاهش احساس غم و اندوه زنان موثر واقع می افتد.

از سوی دیگر در موارد ضروری و بنابر تشخیص پزشک ممکن است که شما نیازمند گذراندن دوره ای دارو درمانی باشید.

سیزده − 5 =

Call Now Buttonتماس با دکتر جباری