اختلال شخصیت

آیا در مورد اختلال شخصیت چیزی می دانید؟آیا شما با فردی مبتلا به اختلال شخصیت مواجهه شده اید؟به راستی از روی چه علائمی می توان آن ها را تشخیص داد؟افراد مبتلا به اختلال شخصیت چگونه درمان می شوند؟

طبق آماری که به دست ما رسیده است که متاسفانه خبر خوبی هم در کار نیست، حدود 6 درصد از جمعیت کل جهان و 60 درصد افراد مبتلا به انواع بیماری های اعصاب و روان دچار این نوع از اختلال روانی هستند. در ادامه قصد داریم در مورد چیستی و چرایی این اختلال با توجه به مطالعاتی که از منابع مختلف و معتبر علمی انجام شده است نوشتاری در اختیارتان قرار دهیم تا با داشن و آگاهی بالای خود این نوع اختلالات روانی را بشناسید.

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت نوعی از اختلالات روانشناختی است که در طی ان فرد از یک الگوی نادرست برای انجام کار ها و تفکرات خود پیروی می کند. افرادی که به این اختلال مبتلا باشند برای درک موقعیت ها و ایجاد ارتباطات خود با مشکلات عدیده ای مواجهه می شوند. در قالبی دیگر ممکن علائم فرد مبتلا به این اختلال بسیار طبیعی جلوه کند و در این هنگام دیگران و اطرافیان را مقصر مشکلات خود می داند. بسیاری متخصصین این حوزه اذعان دارند فرد مبتلا به این اختلال کاملاٌ انعطاف ناپذیر است و روند درمانی آن به سختی پیش می رود. زیرا آسیب های روانی در این اختلال به لایه های زیرین شخصیت رسیده است و فرد مبتلا رفتار های خود را کاملاٌ درست می پندارد. این اختلال اغلب در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شکل می گیرد و از همانجا با انواع متعددی که دارد آغاز می شود. البته این بدان معنا نیست که میانسالان یا کهنسالان امکان ابتلا به اختلال را ندارد، چرا دارند اما به ندرت اتفاق افتاده است این اختلال در سنین بالاتر ایجاد شود.

اختلال شخصیت

انواع اختلال شخصیت

متخصصین این حوزه درمانی برای سهولت در شناخت و درمان این اختلال را به سه دسته تقسیم کرده اند. شامل موارد زیر می باشد:

1. شخصیت های پارانوئید یا بد گمان، اسکیزوئید و اسکیزوتایپال جزو اختلالات شخصیت دسته اول هستند.
  2. اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت نمایشی و اختلال شخصیت خود شیفته
  3. اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته، وسواسی و جبری

*نکته قابل توجه: هر کدام از انواع اختلالات شخصیت با علائم و نشانه های خاصی همراه است که برای شناخت هر کدام باید به مطالب در خصوص نشانه های آن مراجعه کنید.

چرا اختلال شخصیت ایجاد می شود؟

به طور کلی شخصیت یک فرد ترکیبی از افکار، احساسات و رفتار های است هر کس منحصر به خودش دارد. در واقع شخصیت دیدن و درک و ارتباطات فرد را با سرای بیرون از خودش را بروز می دهد. هم چنین شخصیت در دوران کودکی و در تعامل با موارد زیر ایجاد می شود.

• ژنتیک: ژن ها که از پدر و مادر به ارث می رسند طبع، خلق و خو انسان را تشکیل می دهند.
  • محیط: عوامل محیطی هم علاوه بر ژن بر روی ایجاد شخصیت تاثیر می گذارد. محیطی که در آن رشد و پرورش پیدا کرده اید و اعضای خانواده که در کنارتان بوده اند.

ترکیب هر دوی این موارد می تواند علت مشخصی از ابتلا به اختلال شخصیت باشد.

دکتر علیرضا جباری روانپزشک و رواندرمانگر هستند ، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22549082 تماس بگیرید .

چه عواملی ریسک خطر ابتلا به اختلال شخصیت را بیشتر می کنند؟

بر اساس تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است علت دقیقی از بروز اختلال شخصیت در دست نیست و اما عواملی هستند که خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می دهند، عبارت اند از:

• وجود سوابق خانوادگی، ابتلا یکی از اعضای خانواده یا اقوام درجه یک به اختلال شخصیت یا سایر اختلالات روانی
  • تجربه ی زندگی تلخ و دوران کودکی پر التهاب و ناآرام
  • ایجاد تغییرات در عملکرد و مهایت مغز
  • ابتلا به اختلال سلوک در همان دوران کودکی

اختلال شخصیت چگونه تشخیص داده می شود؟

با شماهده علائمی غیر طبیعی باید حتما به یک متخصص روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص ابتلا به اختلال صورت بگیرد. هم چنین علاوه بر گزارش دقیق از علائم و رفتار ها در طی گفت و گو و پرسیدن سوالات از سوی روان درمانگر می توان به ابتلا به این اختلال پی برد. این گونه می توان برای تشخیص اقدام کرد زیرا با تشخیص به هنگام روند ردمانی راحت تری و سریع تری را پشت سر خواهید گذاشت.

در مورد فرآیند درمان اختلال شخصیت

روش های مختلفی برای درمان افراد ابتلا به اختلال شخصیت وجود دارد که با توجه به فاکتور های بسیاری از سوی درمانگر برگزیده می شود.

دکتر علیرضا جباری، روان درمانی فردی را به عنوان بهترین راه حل برای درمان اختلال شخصیت معرفی می کند. علاوه بر  این ها روان درمانی ابعاد دیگری هم دارد که شامل: درمان روانکاوی یا روان پویشی، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان شناختی رفتاری می شود.

عوارض ابتلا به اختلال شخصیت

در صورت عدم درمان چنین اختلالی به میزان چشم گیری تمامی ابعاد زندگی خود و اطرافیان تان را مختل می کند، علاوه بر آن ها اختلال شخصیت باعث بروز بسیاری از مشکلات در برقراری روابط کاری و تحصیلی می شود که حتی مشاهده شده است فرد مبتلا به انزوای اجتماعی و اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی کشیده شده است یا به افسردگی و اضطراب فراگیر دچار شده است.

در آخر این که

می توانید با مراجعه به بهترین روان درمانگر این عارضه را درمان کنید و باقی عمر خود را در صحت و سلامتی کامل روحی و جسمی به سر ببرید، این گونه می توانید لذت های که تا به حال در طول زند گی تان تجربه نکرده اید را عمیقاٌ بچشید و جان دوباره ای به خود ببخشید.

چهار × 2 =